2020-10-27

Ceramidserum


Jag har lyckats lägga vantarna på ceramider och jag ville göra något raffinerande med denna råvara.

Så det fick bli ett ceramidserum.

Ceramiderna (Behenyl Alcohol, Polyglyceryl-10 Pentastearate, Sodium Stearoyl Lactylate, ceramide NP, Ceramide NG, Ceramide AP, Phytosteryl Isostearate) som jag använder i detta recept är oljelösligt. Det finns olika varianter att köpa och här måste man ha lite koll om man hade tänkt ha ceramider i ett oljeserum. Det är bra om man inte har valt en vattenlöslig variant för det ändamålet. Den variant jag har är samtidigt inte förpreparerad (färdiglöst) så kan inte blandas ner i de övriga råvarorna, utan det krävs att man värmer till 70ºC och sedan mixar med en stavmixer. Jag har en ministavmixer som jag använder mig utav för detta. En vanlig elvisp eller ballongvispen till stavmixern funkar inte. Det ska vara en höghastighetsmixer för detta (på eng. high shear mixer). I en krissituation kan man kanske använda en handhållen mjölkskummare. Var beredd på mycket skum om man gör så.

Sedan har jag även hittat gamma oryzanol, det är en kemikalie som härstammar från riskliet. Är besläktat med ferulasyra (som också extraheras från riskliolja, men finns samtidigt i fler grödor). När man hanterar den så luktar den lite vaniljig precis som ferulasyran gör. Skillnaden är att gamma oryzanolet är fettlösligt medan ferulasyra, med lite hjälp av andra kemikalier för ökad löslighet, tillhör vattenfasen.

Ceramidserum
Värmes
20 % riskliolja
15 % squalane
3 % ceramider (Behenyl Alcohol, Polyglyceryl-10 Pentastearate, Sodium Stearoyl Lactylate, ceramide NP, Ceramide NG, Ceramide AP, Phytosteryl Isostearate)
5 % gamma oryzanol
1 % kolesterol (Cholesterol NF)

Andra oljefasen
17 % baobabolja
3 % kukuinutolja
15 % kallpressad avokadoolja
5 % havreolja (Oat Lipid Oil)
5 % kallpressad hampaolja

Vid 25-30ºC
2.7 % flytande lecitin
5 % naturligt E-vitamin
0.3 % rosmarin antioxidant
2 % A-vitamin (retinol palmitat)
valfri doftsättning

Gör så här
Väg upp allt.

Ha kolesterol, ceramider, gamma oryzanol, squalane och riskliolja i en värmetålig bägare. Värm i vattenbad tills allt smälter.

Kör sedan med en liten stavmixer i det hela så det blandas ordentligt. Ceramiderna kräver att man vispar med hög hastighet för att de ska blandas väl. Här räcker inte med en vanlig el-driven visp.

Ha sedan ner övriga ingredienser i den ordning de står. Vispa med vispen mellan varje råvara.

Spara dock lecitin, E- och A-vitamin och rosmarin antioxidant till sist när temperaturen har gått ner och är runt 30ºC. Rör om ordentligt.

Ha i eventuella eteriska oljor. Jag valde att tillsätta rosenträ och sandelträ i min kreation i lagom koncentration.

Häll upp i lämplig förpackning.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Testa produkten på undersidan av underarmen innan du har produkten i hela ansiktet. Ifall du får en hudreaktion.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg