2020-09-22

Mango Cleansing Mousse

Underneath the mango tree...

Folk kan tydligen uppleva mangosmöret lite olika. Vissa beskriver det som riktigt fett och absorberas långsamt av huden, medan enligt andra ger smöret egenskapen att det absorberas snabbt av huden.

Hur som helst så kommer mangosmöret från kärnan av frukten och är ett vitt, relativt fast fett utan doft. Påminner väldigt mycket om raffinerat sheasmör. I och med att det är så pass fast ville jag se om det gick att göra en fluffig rengöring av det hela.

Oavsett så är denna rengöring tänkt som första steget i rengöringen, för att ta bort smink, solskydd och annat som man kan ha på huden som ska av. Och jag följer alltid upp med någon annan form av mild rengöring efteråt för att vara säker på att huden är helt ren.

Jag vet inte om denna rengöring är så speciellt lyckad att använda om man har fet hy med acnetendenser, p.g.a. mangosmöret. Eller fet hy utan större acnetendenser för den delen. Den här rengöringen är mer inriktad till personer med torr hy som tolererar en högre andel fasta fetter i sin hudvårdsrutin. Då mangosmöret är ett fast fett och kan plugga igen talgkörtlarna så man får problem med finnar och pormaskar om man har otur.

Jag skulle inte heller använda denna om man har känslig hy/ögon då det faktiskt är doft med i produkten, däremot så kan man i så fall utesluta doften, men då får man en relativt doftlös orange fluffig produkt.

Ätes ej!
Hur jag använder rengöringen
Jag använder produkten som alla rengöringsoljor och balmer. Med rena och torra händer tag tar en lagom stor klutt produkt och masserar in på torrt ansikte. Inklusive ögonen. När jag är nöjd blöter jag händerna och går över hela ansiktet igen. Glöm inte hals och decolletage när ni gör det här.

Jag upplevde rengöringen som lite gryning men denna grynighet försvann snabbt när jag masserade in rengöringen i huden.

När det är klart tar jag en blöt och varm men urvriden tvättlapp i frotté och masserar försiktigt bort all rengöring. Sedan följer jag upp med en annan rengöring (vanligen en rengöringscrème eller något annat som är lite lättare) och använder andra sidan av tvättlappen för att tvätta bort den på samma sätt som vid första rengöringen.

Jag har inte fått några problem med oren hy av den här rengöringen. Och då har jag relativt fet hy. Kanske ska tillägga att jag inte hade problem med acne i tonåren. Jag hade några enstaka under hela tonåren och det var inte ett större problem för mig.

Ju mer man vispar desto fluffigare blir det.
Är mer orange i verkligheten än på bild.

OBS!
Jag skulle råda er att inte göra mindre mängd än 200 g för att det ska vara enkelt att vispa med elvispen. Det krävs en gedigen elvisp med två ballongvispar då det är ett tungt jobb att vispa upp smöret. Man kan inte vispa upp fluffet med en handvisp eller med en stavmixer med ballongvispen. Här krävs gedigen elektronisk utrustning. Har man en hushållsassistent eller en kitchen aid som kan vispa ordentligt kan man använda den.

Mango Cleansing Mousse
66 % mangosmör
30 % riskliolja
0.5 % karotin
2 % Olive Oil Ester (Glycereth-8 Olive Oil esters)
1 % naturligt E-vitamin
0.5 % mangodoftolja

Gör så här
Väg upp allt först. Jag vägde upp karotinet i risklioljan för att ville ha så lite spill av karotinet som möjligt.

Först vispar man de mangosmöret så det blir fluffigt. Det här tar en stund, man får peta mycket i visparna i början (med el-sladden urdragen!).

Öka hastigheten gradvis på elvispen tills det blir som fluffigt vispgrädde. Skrapa ner från bunkens kanter lite då och då så allt blir ordentligt vispat.

Sedan har man i risklioljan med karotinet, man vispar nu igen med elvispen (först på låg hastighet och sedan högre, gör så varenda gång när ni har tillsatt något nytt) tills det ser ut som fluffigt gul-orange vispgrädde.

Sedan har man i olivoljeestern och vispar igen.

Sedan när det är invispat tillsätter man E-vitaminet och doftoljan och kör med elvispen igen.

När det är klart är det bara att föra över fluffet till en lämplig behållare.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Testa produkten på undersidan av underarmen innan du har produkten i hela ansiktet. Ifall du får en hudreaktion.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg