2020-06-02

Olive Cleansing Oil


Detta är en rengöring som kan göra vilken Italienare som helst nöjd. Citrus och olivolja i ett i en maffig ansiktsrengöring.

Nu är det inte bara olivolja i denna rengöringsolja. Det skulle bara göra att olivoljans säregna doft tar över och kan göra det motbjudande att använda produkten. Nu är det bara en mildare doft, men kan fortfarande behövas döljas över med något lämpligt. Här får man vara försiktig med vilka eteriska oljor man väljer. Alla eteriska oljor fungerar inte alltid så bra tillsammans med doften av olivolja. Samtidigt som de måste fungera att användas i ansiktet och runt ögonen.

Jag har valt att göra denna rengöring helt fri från ricinolja, för jag ville se hur det blev.

Sedan använde jag mig utav riskliolja, då den är doftlös samtidigt som den är mild och fin att använda. Till detta valde jag solrosolja som är en tunn olja. Olivoljan går lite åt det tjockare hållet i konsistensen och jag ville vara säker på att rengöringen gick åt det tunnare hållet. Jag upplever att sminket löses upp snabbare så. Och som vanligt har jag använt mig av vattenlöslig olivoljeester så rengöringen kan emulgeras med vatten och underlättar maskaraborttagningen.

Till doftsättning använde jag mig utav 50:50 av bergamott och citron. Det resulterade i en lite friskare doft av bergamott, och tillsammans döljer de olivoljelukten väldigt bra. Inte för att det är något fel på bergamotten som den är, men den kan ibland behövas brytas av lite. Så man får lite variation. Är man orolig över fotosensiblisering så finns både bergamotten och citronen som bergaptenfria. Sedan så hade jag tänkt använda denna som en kvällsrengöring och då behöver man inte oroa sig så mycket över denna eventuella biverkan av de eteriska oljorna.


Olive Cleansing Oil
50 % kallpressad olivolja
20 % riskliolja
26.9 % solrosolja
2 % olive oil ester (Glycereth-8 Olive Oil esters)
1 % naturligt E-vitamin
0.5 % bergaptenfri bergamott
0.5 % bergaptenfri citron

Gör så här
Väg upp allt. Väg dock inte upp de eteriska oljorna i plastbägare. Använd små glasbägare för detta. Många eteriska oljor kan reagera med plasten så det går hål i plasten. Helt plötsligt så har man eterisk olja överallt, inklusive på vågen.

Blanda alla ingredienserna i en glasbägare.

Rör om med en liten ballongvisp.

Häll över i en lämplig flaska.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg