2020-01-28

Hårbalsam med silkesprotein

Här är ett hårbalsam med silkesprotein i för lockigt hår, har man torrt hår kan man även använda detta. Ibland kan även lockigt hår vara i behov utav protein, trots att på många lockiga forum kan ibland avråda till det. Det beror på vad man tvättar sitt hår med. Kör man med ett magert hårbalsam för att tvätta håret eller kör man med ett schampo för lockigt hår?
Sedan ska man även ha klart för sig att alla med lockigt/krulligt hår kan för det mesta inte använda samma typ av produkter. Så sluta föreslå att alla personer med lockigt hår (som har problem med det) ska gå till afrofrisören. Afro hår är något helt speciellt. Det är en helt annan division av hår som det handlar om då.

Jag har 3b hår med inslag av 3c runt tinningarna, hårstråna är extremt fina (tunna) och det är mycket av det. Samlar jag ihop allt mitt hår så är det medium tjockt. Eftersom jag har så fint hår så tyngs det lätt ner, men samtidigt behövs inte mycket för att det ska bli snustorrt så det behöver massor med fukt. Många gånger så tvättar jag mitt hår för att återfukta det. Men jag har samtidigt fet hårbotten så jag kan inte gå för länge mellan tvättarna. Samtidigt är mitt hår råttfärgat vilket betyder att jag måste vara försiktig med flottiga produkter som kokosolja. Kokosolja kanske funkar i svart latinohår, men i mitt så ser alla typer av oljor snarare bara flottigt ut. Som smutsigt hår.

Hur vet man om håret behöver protein? Är håret för mjukt så behövs det protein i håret, det kan vara en orsak till att stylingprodukterna som man använder inte klarar av att hålla håret i styr. Det krävs en balans mellan fukt och protein i håret för att lockarna ska bli bra (plus en drös med rätt stylingprodukter och mycket tid till att forma håret med hårfönen, inte händerna).

Vet inte hur många gånger jag träffar på folk som tror att man har det enklaste håret i universum att hantera. Folk tror att det bara är att tvätta håret och låta det självtorka så blir det så där bra (enl dem). Det är snarare så att det kan ta upp till 2 h från start till slut vid en tvätt- och stylingomgång. Skulle jag inte använda hårfönen så skulle mitt hår aldrig torka och jag skulle antagligen utveckla allvarliga hårbottenproblem som garanterat är svamprelaterade. Och har man valt fel schampo att tvätta håret med så ser det ut som hö, d.v.s. de vanliga simpla schampon som finns att köpa i alla matvarubutiker och fjantiga hårbalsam som inte bidrar med något.

Lockigt hår är en av de mest känsligaste och naturligt strukturellt skadade håren. Det är redan "skadat" när det växer ut. Ju intensivare lockar man har har desto mer "skadat" är det. Och med ett sådant hår så kan det vara frestande att förvandla helt vanliga hårbalsam till leave-in conditioners. Gör inte det. Personer med rakt hår och som har väl menade åsikter angående lockigt hår bör hålla sina tips för sig själva. Dessa personer som inte behöver hårbalsam i sitt hår. Annat man kan höra från dessa personer är: Varför låter du inte ditt hår självtorka? Vill man se ut som något ett skogstroll i håret så kan man självtorka sitt lockiga hår. Och blotta tanken på att vara utan hårbalsam efter en schamponering ger mig hjärtklappningar.

Tillbaka till leave-in conditioners. Endast vissa typer av emulgeringsmedel som används till hårbalsam, går att använda till leave-in conditioners. Och använder man ett emulgeringsmedel som går att använda till detta ändamål så betyder det inte att formuleringen för just det receptet med detta emulgeringsmedel, att funkar för att lämnas kvar i håret som en leave-in conditioner. Även om man har intensivt lockigt hår. Detta gäller även för utredande hårprayer (detangler sprays). Jag har sett massor med tips om att det är bara att späda ut det vanliga hårbalsamet med vatten så har du ett utredande spray. Jag skulle inte göra det. Av samma orsak. Det är inte formulerat för det ändamålet.

Och har man väldigt fint och tunt hår så är det inte säkert att det går att använda leave-in conditioners i håret utan att det hänger ner och ser platt ut.

Tillbaka till receptet i det här inlägget. Är man orolig för att det ska bli beläggningar på håret av proteinet så kan det vara klokt att införskaffa i ett clarifying schampo som är anpassat för just lockigt hår och det kan/bör vara sls-fritt (sls/sles hör hemma i städprodukter, inte i produkter för kropp/hår). Ett sådant schampo behövs oavsett och kan vara värt att prova/investera i om håret är torrt eller om hårlängderna känns feta trots att det är nytvättat, eller att man upplever att lockarna inte håller sig även om man har använt mängder med stylingprodukter.

Hårbalsam med silkesprotein
84 % dest.vatten
0.5 % guar hydroxypropyltrimonium klorid (kosmetiskt guarmjöl)
4 % jojobaolja
4 % stearamidopropyl dimethylamine (balsamemulgator)
2 % cetylalkohol
3 % glycerol
0.5 % paraben

Vid 40ºC
1 % mjölksyra

Vid 25ºC
1 % silkesprotein
ev. eterisk olja/doftolja, valfritt

Gör så här
Väg upp alla ingredienser.

Ha först i guarmjölet i vattnet och vispa (du vill inte ha några klumpar), sedan är det bara att ha i paraben, glycerol, cetylalkohol, balsamemulgator och jojobaolja. Rör om.

Stick i en termometer och värm upp i vattenbad (jag ställer bägaren i en kastrull med vatten och värmer) och värm till 75ºC. Rör om under tiden lite då och då. Balsamemulgatorn och cetylalkoholen måste smälta.

När rätt temperatur uppnåtts är det bara att röra om ordentligt så allt blandas. Ta ur bägaren från vattenbadet och rör om lite till. Sedan är det bara att kyla ner med ett kallt vattenbad under omrörning. Det räcker att röra lite då och då. Omrörning hjälper till med nerkylningen.

När det blivit 40ºC ska mjölksyran i. Rör om ordentligt. Balsamet blir lite tunnare av mjölksyran, det ska vara så.

Fortsätt kyla ner med kallt vattenbad till 25ºC, och vid 25ºC tillsätts silkesproteinet och eventuella eteriska oljor. Rör om ordentligt.

Sedan är det bara att hälla upp i flaskor.

Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg