2019-11-26

MSM mask


Här kommer en exfolierande ansiktsmask med två olika typer av AHA-syror. Den ena är helt vanlig mjölksyra (i låg dosering, alldeles för låg dosering på egenhand som exfoliator) och den andra är Multifruit BSC. Mjölksyran är här mest för att få till lite mera skruv på Multifruit BSC:en som på egen hand kan vara lite mesigt. Utöver AHA-syror är det MSM tillsatt som är organiskt svavel.

Som inspiration för denna exfolierande ansiktsmask har jag använt Oskia's Renaissance Mask.


Oskia Renaissance Mask
Glycerin, Water, Cetearyl Olivate, MSM, Sorbitan Olivate, Lactic Acid, Sodium Lactate, Papaya Fruit Extract, Maltodextrin, Lemon Fruit Extract, Passiflora Quadrangularis Fruit Extract, Pineapple Fruit Extract, Grape Fruit Extract, Benzyl Alcohol, Parfum, Alcohol Denat., Xanthan Gum, Lepidium Sativum Sprout Extract, Inulin, Alpha-Glucan Oligosaccharide, Ribose, Petasites Japonicus (Butterbur) Root Extract, Lecithin, Dehydroacetic Acid, Potassium Sorbate, Sodium Bisulfite, Phenoxyethanol


Olivem 1000 är emulgeringsmedlet och klarar av att göra självständiga emulsioner utan att man tillsätter olja till kreationen. Observera att man inte kan ersätta Olivem 1000 med någon annan typ av olivem emulgeringsmedel. Det finns några på marknaden och de ger olika typer av produkter. Vad jag vet så kan jag inte ge förslag på något annat emulgeringsmedel om man inte har denna hemma. De vanliga MF-/VE-fett kombon fungerar inte här, detta gäller även för polawax, E-wax eller BTMS-50.

Glycerolet fungerar som fuktighetsbevarare.

Dest.vatten är med med då vanligt kranvatten är dödens för hudvårdsprodukter. Behövs även för att produkten ska bli användbar.

Xantangum är med som stabiliserare så emulgeringen inte skär sig efter ett tag.

MSM innehåller organiskt svavel och sägs vara bra för hud som har en trasig "barriär". Om det funkar får var och en själv testa och uppleva.

Mjölksyran är med för att få ner pH på produkten och ger en liten skjuts till multifruit BSC fungerar som gör huvudnumret som exfolierande ämne.

Natriumlaktatet som är i 60 %-ig lösning fungerar fuktighetsbevarande.

Paraben är världens bästa konserveringsmedel. Säkert för användaren och enkelt och pålitligt resultat för den som tillverkar hudvårdsprodukter.

Pentavitinet (Saccharide isomerate) är med som fuktighetsbevarare och binder fukten på djupet i huden, samtidigt som den gör huden mer tålig och mindre känslig. Det enda dåliga med den är att den kan vara lite svår att få tag på och när man väl hittar den så kostar den en slant i inköp.

Hur använder man masken?
Man applicerar den på rengjord hud. Låter den verka mellan 5 och 20 minuter. I början kan det vara klokt att ta den kortare tiden så man ser hur hyn reagerar. Sedan är det bara att skölja av och applicera serum(s), ögoncrème och fuktcrème. Är det dagtid använder man även ett gedigert SPF.

Hur var den att använda?
Huden kändes mjuk och len efteråt. Jag kan starkt rekommendera att göra masken. Man fick samma renpolerade känslan på huden som om man hade använt en skrubbig ansiktsskrubb. Utan att huden stramade efteråt eller var röd och irriterad runt näsan vid näsvingarna. Vilket är något som händer mig så fort jag använder en skrubbig exfoliator till ansiktet. De gånger jag använde denna innan mitt askorbinsyreserum så fick man en pirrande känsla när jag applicerade serumet. Vilket säger mig att ansiktsmasken har gjort sitt jobb med att exfoliera huden. En annan effekt som jag har upplevt med denna mask är att min hud har varit mindre rödflammig sedan jag börjat använda den. Då har jag använt den 1-2 ggr i veckan och den har fått sitta på i kanske 15-20 minuter innan jag spolat av den.

MSM mask
Oljefasen
8 % Olivem 1000

Första vattenfasen
35 % glycerol
28.1 % dest.vatten

Andra vattenfasen
5 % glycerol
0.1 % xantangum

Tredjefasen
10 % MSM
2 % mjölksyra
5 % multifruit BSC
3.3 % natriumlaktat (60 %-lösning)
0.5 % paraben
3 % pentavitin (Saccharide isomerate)

Gör så här
Väg upp allt separat.

Väg upp oljefasen i en liten (lagom stor) värmetålig glasbägare och första vattenfasen i en stor värmetålig glasbägare som klarar av att rymma hela satsen. Bägaren ska även tåla att man kör med en stavmixer alternativt med en liten mini mixer i den.

Värm i vattenbad tills båda faserna har nått 75ºC och emulgeringsmedlet har smält helt.

Börja först med att köra ner stavmixern i vattenfasen (se till att den "rapar" innan du börjar köra den) och mixa sedan ner oljefasen ner i vattenfasen, med oljefasen i en tunn stril. Mixa en kort stund.

Blanda ihop xantangumet och glycerolet och ha ned det i bägaren med hela alltet och mixa igen en kort stund, d.v.s. några korta dunster med stavmixern.

Gå nu över till en liten ballongvisp. Rör om lite då och då, man kan om man vill kyla ner i ett kallt vattenbad. Jag gjorde inte det med denna utan jag lät den svalna på bänken, med lite omrörning då och då. Jag gjorde 100 g, gör man större mängder kan det vara motiverat med att kyla i kallt vattenbad, då får man dock vara beredd på att röra ofta så det inte stelnar ojämnt.

När temperaturen är vid 25ºC har man i tredjefasen. Ta en råvara i taget och se till att allt är väl blandat innan nästa ingrediens åker i.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Testa produkten på undersidan av underarmen innan du har produkten i hela ansiktet. Ifall du får en hudreaktion.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg