2019-11-12

Monoïtvål med mjölk


För mig så är jag mer benägen att använda exotiska dofter under vintern än sommaren. Detta är för att jag inte tycker om vintern. Vintern för inte med sig något gott och för att inte dö av tristess behövs något uppiggande.

Något som distraherar.


Denna tvål går att använda både som duschtvål och som handtvål. Har man den i en pumpflaska som jag har gjort här så ska man vara beredd på att mynningen kan täppas igen. Detta brukar hända när man använder xantangum som förtjockningsmedel i flytande tvålar.

Mjölken har en lenande verkan på huden, jag har köpt helt vanlig pulvermjölk som finns attt köpa i matbutiken. Och Monoïdoften som jag har använt är från Aroma-Zone. Det är en syntetisk doftolja som är komponerad med hjälp utav olika kemikalier från eteriska oljor.


Monoïtvål med mjölk
Fas 1
54 % dest.vatten
0.5 % xantangum

Fas 2
4 % karbamid (urea)
5 % glycerol
0.5 % paraben
25 % sockertensid med betain
0.5 % mjölksyra
1.5 % Fragrance Cosmetique Monoï från Aroma Zone

Fas 3
5 % dest.vatten
5.5 % mjölkpulver

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda ihop Fas 3 först, mjölkpulvret med den mindre mängden dest.vatten och ställ åt sidan.

I en glasbägare, som klarar av att rymma hela satsen, häll i dest.vattnet och vispa ner xantangumet, låt blandningen stå i 20 minuter.

Rör sedan om.

Blanda ner övriga råvaror i den ordning de förekommer i receptet.

När allt är blandat har man i den lilla skvätten med mjölkpulver och dest.vatten.

Häll upp på lämplig flaska, etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg