2019-10-15

Rosy Clay Cream Cleanser


Tänkte att det borde vara relativt enkelt att göra en egen version på Pixis Rose Cream Cleanser. Vissa råvaror kommer jag att utesluta. Antingen för jag inte har dessa hemma eller för att jag helt enkelt inte vill ha med dem. Vem behöver mica i en rengöring? Det är ingenting som man tänker på när man använder den att det är i.

De eteriska oljor som de har använt kommer jag att skippa då jag en annan rosig doftkombo som jag gillar. Vetegroddsoljan skippar jag då jag är glutenintolerant och vill inte riskera att få några utslag eller klåda.

Min version är mer krämig än Pixis variant (som är rätt så blaskig i jämförelse). Den som jag har gjort känns mer rengörande. Vilket antagligen har att göra med att jag kan ha använt mer lera än vad de har gjort. Jag kan mycket väl tänka mig att denna lär fungera helt utmärkt som morgonrengöring. Man kan även använda den som andra rengöring på kvällen om man känner att huden behöver lite extra djuprengöring, utan att för den delen torka ut huden. Till första rengöringen så skulle jag använda en rengöringsolja eller en s.k. cleansing balm.

Jag gillade min version bättre än Pixis.
Pixis är mer blaskig i konsistensen,
denna är mera krämig.


Pixi Rose Cream Cleanser
Aloe Barbadensis Leaf Juice, Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil, Cetyl Alcohol, Glycerol, Water, Diatomaceous Earth/Solum Diatomeae/Terre de Diatomées, Glyceryl Stearate, PEG-100 Stearate, Montmorillonite, Disodium Cocoyl Glutamate, Phenoxyethanol, Ethylhexylglycerin, Persea Gratissima (Avocado) Oil, Squalane, Xanthan Gum, Kaolin, Sodium Cocoyl Glutamate, Caprylyl Glycol, Chlorphenesin, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract, Disodium EDTA, Rosa Gallica Flower Powder, Triticum Vulgare (Wheat) Germ Oil, Magnesium Aluminum Silicate, Aniba Rosaeodora (Rosewood) Wood Oil, Eugenia Caryophyllus (Clove) Leaf Oil, Pelargonium Graveolens Flower Oil, Citrus Limon (Lemon) Peel Oil, Cymbopogon Martini Oil, Cupressus Sempervirens Leaf/Nut/Stem Oil, Cymbopogon Schoenanthus Oil, Sodium Hyaluronate, Eucalyptus Globulus Leaf Oil, Rosa Damascena Flower Oil, Mica, BHT, Linalool.

Lite om de råvaror jag tänkte ha med
Rosenvaxet är med för sin rosdoft. Den har en liten påverkan på slutkonsistensen, då det är ett vax. Men den effekten är minimal. Rosenhydrolatet är med för sin rosdoft, den har även en svalkande effekt på huden. Aloe veran för sin lugnande och återfuktande egenskaper. Tistelolja för sina fleromättade fettsyror, är väl kanske inte en klassisk rengöringsolja, men tillsammans med ricinoljan så funkar det. Dock så kan hållbarheten påverkas och man bör inte spara på rengöringen alltför länge. Med andra ord så bör man inte göra ett jättelass med rengöring om man inte hinner använda upp den i tid. Olivem 1000 är emulgeringsmedlet i denna kreation. Jag skulle låta bli att ersätta den med något annat, som med exempelvis VE- och MF-fett, då Olivem 1000 är lite speciellt. Man kan göra fetare emulsioner med Olivem 1000 än andra emulgeringsmedel. Men känner man sig säker på att ett visst annat emulgeringsmedel som man har där hemma att det kommer att fungera så kör med det i så fall istället för Olivem 1000. Dock så man behöva använda en annan dosering än den som jag har angett i receptet. Observera att det finns flera Olivem emulgeringsmedel på marknaden och det är 1000 som gäller för detta recept. Glycerolet och karbamiden är med som fuktbevarare. Vit- och rosalera är med för sina fettuppsugande egenskaper. Hade jag tagit enbart rosalera så hade produkten blivit mer röd än rosa och sannolikheten är då rätt så stor att kreationen senare missfärgar tvättlappar och dylikt. Jag använder kamomillhydrolat istället för kamomillextrakt, då hydrolatet inte missfärgar slutprodukten. Kamomill har en lugnande inverkan på huden. Mjölksyran är med för att hålla pH på en bra nivå, samt så har den även en lätt fuktighetsbevarande verkan. Rosmarin antioxidanten är med för att hjälpa till med hämma härskning av produkten. Produkten kan fortfarande härskna även om man har tillsatt antioxidant till den, den senare läggs bara och man bör vara uppmärksam på produkten om så är fallet. Parabenet är med som konserveringsmedel och är ett säkert och effektivt medel mot oönskade mikroorganismer.

Angående doftsättningen så kan man skippa eteriska oljor helt i detta recept. Det är en svag rosdoft på kreationen som den är. Men vill man så kan man tillsätta den föreslagna doftsättningen eller någon annan om man så önskar. Ha bara koll på att doften man väljer är ok för ansikts-/ögonregionen.


Rosy Clay Cream Cleanser
Oljefasen
3 % rosenvax
9 % ricinolja
15 % tistelolja
8 % olivem 1000

Första vattenfasen (ska i den stora bägaren)
19.9 % dest.vatten
20 % rosenhydrolat
5 % kamomillhydrolat

Andra vattenfasen
5 % glycerol
0.3 % xantangum

Lerblandning
4 % vit lera
1 % rosa lera
5 % aloe vera juice

Vid 25ºC
0.5 % paraben
2 % mjölksyra
2 % karbamid
0.3 % rosmarin antioxidant
Per 100 g produkt: 8 dr rosenträ, 6 dr lavendel, 8 dr rose de mai, 4 dr neroli

Gör så här
Väg upp allting. Vattenfasen ska ner i den stora bägaren som ska kunna rymma hela satsen och bägaren ska tåla/vara lämplig för att man kör med en stavmixer i den.

Värm oljefasen och första vattenfasen i vattenbad tills båda har nått 75ºC.

Börja först med att köra ner stavmixern i vattenfasen (se till att den "rapar" innan du börjar köra den) och mixa sedan ner oljefasen ner i vattenfasen, med oljefasen i en tunn stril. Mixa en kort stund.

Blanda ihop xantangumet och glycerolet, som är andra vattenfasen, och ha ned det i bägaren med hela alltet och mixa igen en kort stund, d.v.s. några korta dunster med stavmixern.

Gå nu över till en liten ballongvisp. Rör om lite då och då och kyl ner i ett kallt vattenbad.

Blande de två lerorna och rör ihop med aloe veran så du får en smet.

När temperaturen är vid 25ºC har man i paraben, citronsyra, lerblandning, karbamid, rosmarin antioxidant, mjölksyra och ev. eteriska oljor.

Häll över i en lämplig burk.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Eller misslyckade recept. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg