2019-09-24

The Midnight Blue Balm


Denna gång har jag använt blå renfana (Blue Tansy) i receptet. Det går att få tag på äkta outspädd oförfalskad blå renfana. Det handlar bara om att veta vart man ska titta.

En sak som man kanske bör vara medveten om att blå renfana kan ha en hormonell effekt. Är man osäker så är mitt tips att undvika blå renfana helt om man har/har haft sjukdomar som är hormonellt påverkade (som vissa cancerformer, e.t.c.). Här så kan det vara klokt att fråga sin läkare först. Detta gäller även om man hade tänkt bli på smällen eller redan är.

Min gissning är att  det som händer när man använder produkter med blå renfana i är att huden blir mer återfuktad, då den blir boostad att fungera som om den vore några år yngre. Detta (att hyn känns mer återfuktad) är den största effekten som jag har lagt märke till, i jämförelse med min förra version på temat där jag använde blå kamomill istället för blå renfana. I övrigt så är receptet nästan identiskt.

Mörkt som natten, här utspätt till 1 %.

Jag har sett andra versioner på dupes på May Lindstroms balm där folk har använt/gjort en utdrag på indigo i olja för att få blå färg. Jag kanske ska ta och poängtera att den största effekten från balmet är inte från oljorna, utan är från den blå renfanan. Det är där som hemligheten ligger. Hur bra indigo är att ha i en hudvårdsprodukt vet jag inte. Däremot så vet jag att äkta (blått) indigopulver som är extraherat ur indigo, inte är lämpad för produkter som ska lämnas kvar på huden.

Sedan så är inte blå renfana så fasligt dyrt, klarar man av att köpa 5 ml neroli så har man råd att köpa 5 ml blå renfana som kostar cirka 300 kr (januari 2019). Det största problemet är att det är så svårt att hitta. Men är man sugen så kan man följa butikslänkarna som jag har här på bloggen. En av butikerna har oljan. Förutsatt att oljan finns i lager hos leverantören, så kan man hitta råvaran där.

Har man fått tag på riktig blå renfana så märker man att den ser ut som blåsvart bläck till utseendet. Outspätt så är den eteriska oljan ogenomskinlig.

Var dock inte frestad att försöka ersätta blå renfana med vanlig renfana. Vanlig renfana är toxisk och jag vet inte om det har något användningsområde inom hudvården. Den används inte inom aromterapin på grund av sin giftighet.


The Midnight Blue Balm
Fas 1
29 % tefröolja
25 % rått sheasmör
25 % odeodoriserad kakaosmör

Fas 2
10 % marulaolja
5 % yanguolja
5 % baobabolja

Vid 35ºC
1 % naturligt E-vitamin

Vid 15ºC
1 % blå renfana

Nedanstående mängder är anpassade för 100 g produkt
6 dr myrra
6 dr lavendel
6 dr olibanum
6 dr rosengeranium
6 dr vanilj CO2
6 dr curryeternell
6 dr ravintsara

Gör så här
Väg upp allt som ska vägas.

Värm i vattenbad tefröoljan tillsammans med sheasmöret och kakaosmöret så allt smör smälter, d.v.s. fas 1.

Ta av från värmen och tillsätt fas 2, vilket är marula-, yangu- och baobabolja.

Rör om ordentligt.

När temperaturen är 35ºC har man i E-vitaminet, rör om ordentligt.

När temperaturen är 25ºC, ha då i resterande ingredienser, inklusive de eteriska oljorna. Salvan kommer fortfarande att vara flytande, det ska vara så och den effekten har man kakaosmöret att tacka för.

Häll upp på burk, etikettera (glöm inte datum) och låt stelna i kylskåpet i minst 24 h.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg