2019-07-19

Om något helt annat... Glutenfritt

Jag tänkte gå in på det här med att bjuda glutenintoleranta på mat som man ibland kan tänkas göra om man ska ha bjudning. Nu är jag själv visserligen glutenintolerant, jag fick diagnosen som spädbarn och har levt med det hela mitt liv. För mig är allt detta naturligt.

Alla råvaror jag anger finns att köpa i de flesta matbutiker.

Nu är inte jag veteallergiker, utan jag är glutenintolerant. Jag har för mig att veteallergi är något som kan växa bort. Glutenintolerans gör det inte.

För det första ska man ha klart för sig att det är inte svårt att laga glutenfritt.

Ett bästa tips är att faktiskt läsa på innehållsförteckningen vad produkterna innehåller. Jag brukar inte bry mig om speciellt mycket om det står att det kan innehålla spår av gluten.

Skillnad på glutenfritt och naturligt glutenfritt
Glutenfritt får innehålla 0.3 % gluten, medan naturligt glutenfritt är det enda som är garanterat helt glutenfritt med 0 % gluten.

I vilka produkter kan man hitta gluten?
Gluten finns i de fyra sädesslagen vete, korn, råg och havre. Dinkel som man kan stöta på innehåller mer gluten än vanligt vetemjöl.

Nu så finns det glutenfria havreflingor att köpa, det som har hänt där är då att åkern som de glutenfria havren har odlats på är fria från vete sedan tidigare och apparaterna som man samlar in havren med får endast ha detta syfte.

Sojasås kan innehålla gluten, jag köper inte den glutenfria varianten då det är så lite det handlar om. Sedan använder man kanske 1-2 ml sojasås på riset eller 5 ml i en rätt och det är ingen fara med den lilla mängden. Det är skillnad om man hade tänkt kolka i sig det rent. Men det är inget som någon vettig människa gör.

Bröd, pasta, ravioli, äggnudlar, ströbröd, kakor, vissa korvsorter, många köttfria substitut (sojakorv, e.t.c.) innhåller gluten.

Veteprotein innehåller gluten.

Såser
Dessa reder jag med Maizena majsstärkelse. Man kan göra både botten- och toppredninge med denna. Jag vet att det finns ljus- och mörkredning att köpa. Jag har aldrig använt dessa, utan jag har endast använt majsstärkelsen, inbland har jag använt glutenfri mjölmix (Finax) om Maizenan har varit slut här hemma. Allt som det står Maizena på är inte glutenfritt.

Ett ord om ljus- och mörkredning är att de båda ger en smak som får den glutenintolerante att misstänka att bjudaren har använt vetemjöl. Det blir en speciell smak. Mitt tips är att inte använda dessa för att motverka missförstånd. Men är det så att någon glutenintolerant som läser detta och använder dessa så kan den gott fortsätta med det.

Står det att man ska rulla köttbullarna eller köttet i mjöl innan så funkar det finfint med Maizena majsstärkelse eller med Finax mjölmix röda förpackningen.

Köttbullar/köttfärsbiffar
Om man känner att det måste vara mjöl eller liknande i köttbullarna så kan man ta glutenfria havreflingor till detta. Har man stärkelse med i färsen så får man dock räkna med att det kommer att kleta sig och det är viktigt med blöta händer, e.t.c.

Panering
Här är mitt tips att använda sojamjöl. Det blir finfint.

Pasta
Det finns en drös med glutenfria pastasorter att tillgå. Ett tips här är att fråga den glutenintolerante vad den brukar köpa. Själv föredrar jag Schärs pastaprodukter, förutom deras lasagneplattor där föredrar jag Sempers. Sempers håller formen i ugnen när man gör lasagnen. Det gör inte Schärs, den smulas sönder vid gräddningen. Barilla har kommit med glutenfri pasta, här är bara deras spaghetti ok.

Knäckebröd
Här kan man fråga den glutenintolerante vad den föredrar. Alla gillar inte WASAs glutenfria knäcke som smakar 70-tal.

Bakning
Vill man imponera med en glutenfri tårta/sockerkaka så bör man inte bara ha en glutenfri mjölmix som lämpar sig för det, det krävs även att man har glutenfritt ströbröd. Vill man göra en glutenfri tårtbotten kan jag rekommendera att man använder sig utav "lika delar"-metoden, det blir finfina bottnar som är fluffiga och fina. Jag har bjudit vanligt folk på detta och de har varit förvånade hur okonstigt det har smakat.

Jag har hört talas om att Lailas mjölmix ska fungera för detta ändamål. Själv använder jag endast Finax mjölmix i röd förpackning. Dock så ska man ha klart för sig att den röda innehåller mjölk. Tål någon i herrskapet inte mjölk/laktos så är det den blåa förpackningen som gäller.

Ska man göra något specifikt är det bäst att googla efter recept. Som pajbotten. Jag bakar aldrig matpaj, men jag gör ibland smulpaj, då på Finax mjölmix.

För att förenkla det hela så kan man göra så här, byt ut allt vetemjöl rätt upp och ner mot Finax mjölmix. Jag gör det. Inga problem. Jag gör det oavsett om jag ska göra sockerkaka eller pannkakor. Man behöver inte sitta och byta ut allt mot konstiga extremt dyra och konstiga mjölalternativ (som kokosmjöl, hasselnötsmjöl...). Andra glutenintoleranta föredrar sempers olika mjölmixer.

Marsipanplattor
Nu pratar jag om den färdigkavlade varianten. Den är utkavlad med vetemjöl. I och med detta så är den inte glutenfri. Däremot så går den vanliga marsipanen enkelt att kavla ut, här brukar jag använda florsocker som "mjöl".

Lala-land
Sedan ska man ha klart för sig att glutenfritt per automatik inte är bättre för magen (bortsett från för oss glutenintoleranta). När folk i Lala-land säger att de äter glutenfritt så betyder det egentligen att de undviker alla former av kolhydrater, det bara råkar så att det samtidigt är glutenfritt. Det är därför deras magar blir bättre.

Kondisköp
Om man inte är och köper kondisvaror på ett glutenfritt konditori så är egentligen ingenting "glutenfritt" i ett kondis, då det inte är en glutenfrimiljö. Men om det inte är ett problem så brukar för det mesta bara finnas biskvier, schwartswaldstårta och budapestbakelse att tillgå. Tre uttjatade klassiker. I frysdisken så finns det allmondytårta att tillgå. Jag avskyr almondy (uttjatat utan dess like), alla jag känner bör vid det här laget veta om att denna "treat" är bäst om den lämnas kvar i frysdisken.

Dessa råvaror/ämnen är glutenfria
Majs
Ris
Nötter
Frön
Potatis
Bovete
Kött
Baljväxter
Grönsaker
Bär
Frukt
Mjölk
Socker
Florsocker
Pärlsocker
Natriumglutamat

Övriga tips
Tala inte om för hela herrskapet att det är glutenfritt. Detta är min erfarenhet. Det är bäst att tala om för den glutenintolerante enkom, utan att resten hör vad personen kan och inte kan äta. Talar man om för alla att det är glutenfritt kommer folk sitta och grimasera och leta fel i både smak och konsistens på maten. Helt plötsligt är allt äckligt. Det ser väldigt larvigt ut när folk gör detta.

Sedan är det bara larv att göra en glutenfri sås enbart till den glutenintolerante. Alla kan äta glutenfritt och det smakar inte äckligt.

Vad händer om en glutenintolerant får i sig gluten?
För det mesta så skulle jag säga att det kan gå bra. Det kan... Man svullnar inte upp som nötallergiker, utan det är magen som kan börja bråka. Nu förtiden så händer detta när jag äter gluten, jag kräks... i flera timmar håller det i sig, plus att jag får blodtrycksfall. I min ungdom kunde jag fuska då och då utan att något hände.

Tänkvärt
Sedan ska man ha klart för sig att det finns mycket att tänka på när man bjuder folk. Förutom gluten är min mage känslig för Stevia. En läkeroltablett får min mage att börja bubbla på några sekunder. Andra kan reagera på inulin som finns i maten, den göms vanligen i divierse olika beteckningar (bland annat under cikoriarot).

Det här inlägget kan uppdateras när som helst om jag kommer på nått nytt eller om jag ser att jag missat något.