2019-07-16

Lakritsmask


Här är ett recept på en ansiktsmask med lakrits. Själv är jag en sån där tokig lakritsfantast som älskar lakrits. Någon som vi svenskar har gemensamt med finnarna, utöver kaffet och spriten. Vilket jag har för mig att de kan klå oss med hästlängder med i årlig konsumtion.


Nu så ska denna ansiktsmask bidra med fukt samtidigt som lakritsen ger pigmentfläckarna en omgång. Lakrits är även antiinflammatoriskt och är därmed lugnande på huden.


Man kan säkert om man vill ha i en droppe eller två med lakritsdoft, för denna ansiktsmask luktar annars inte lakrits på egenhand. Var försiktiga med anis, fänkål eller stjärnanis om ni funderar på att använda någon av dessa. De är lite för starka för ansiktshuden. Sedan så är det inge olja med i receptet och ev. eteriska oljor/doftoljor kan irritera mer än vad de annars skulle. Använd bara doftoljor som är ämnade för kosmetiska ändamål i hud- och ansiktsvårdsprodukter, doftoljor för ljustillverkning hör inte hemma i hudvårdsprodukter.

Lakritsmask
23.9 % dest.vatten
30 % lakritsextrakt
1 % lakritsextrakt (Dipotassium glycyrrhizinate)
30 % glycerol
5 % kamomillhydrolat
2 % pentavitin (Saccharide Isomerate)
5 % kosmetisk stärkelse (Hydropopyl Starch Phosphate)
0.5 % paraben
2.5 % mjölksyra
0.1 % citronsyra

Gör så här
Väg upp allt separat.

Ha först i vattnet i en glasbägare och blanda sedan ner allt i den ordning de kommer i receptet fram till den kosmetiska stärkelsen.

När man har vispat ner den kosmetiska stärkelsen så ska man vänta i 5 minuter.

När 5 minuter har gått, så rör man sedan om igen. Nu ska gelen vara helt slät.

Ha då i resten av ingredienserna. Jag väntar alltid mer sura ingredienser och paraben till sist när jag gör geler. Anledningen med att jag sparar de sura ingredienserna till sist är för att de kan påverka möjligheten för olika gelerande pulverna att skapa geler när det är surt. Och anledningen för att jag väntar med parabenet är för att det kan vara lite svårt att få det blandat i vattenhaltiga preparat (det tar lite tid). Sedan så är det lättare att få det blandat i produkten om den är lite tjockare.

Häll sedan över i en ren glasburk.

Märk upp med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg