2019-07-30

Havreserum


Detta serum blev rätt så tjockt och krämigt i konsistensen, men sjunker bra in i huden. Jag har använt det både dag- och nattetid och det har fungerat utmärkt.

I detta serum har jag använt havreolja som innehåller ceramider och fosfolipider som hjälper till att bygga upp hudbarriären om den är skadad.

Utöver havreoljan har jag även använt riskliolja, avokadoolja, makadamiolja och arganolja. Risklioljan innehåller ferulasyra. Avokadooljan innehåller steroler som har en lugnande inverkan på huden. Makadamiolja innehåller palmitolsyra som är bra för åldrande hud, vilket är all ansiktshud räknas till om man är mellan 30-35 år och äldre. Arganolja är en relativt populär olja som huden kan reagera positivt på.

Sedan så har jag tillsatt kolesterol för att stärka hudbarriären ytterligare.

För A-vitaminet har jag doserat med 2 %, här får man själv ha koll på att det A-vitamin man har hemma går att dosera med den mängden. Följ råvaruleverantörens doseringsanvisning. Säger de att det ska doseras med max 1 % så kör på den mängden istället och tillsätt mer av risklioljan.

E-vitaminet har jag doserat med 5 % för att ge huden en liten kick. Den fungerar samtidigt som antioxidant och gör att produkten håller längre.

Rosmarin antioxidanten är med för att förhindra härskning av oljorna. Vid 0.3 % har den dessutom en stärkande effekt på kapillärerna vilket är välkommet.

OBS!
Observera dock att om man har nötallergi så är detta serum/ansiktsolja inte för dig, då den innehåller både makadamiolja och arganolja som båda kommer från nötter.


Hur har denna varit att använda?
Jag tycker att den har varit bra. Konsistensen är lite tjockare vilket gör att det känns lite dragig på huden när man försöker massera in den. Men samtidigt sjunker den in snabbt.

Jag är iallafall nöjd med serumet. Den känns lite mer vårdande än tidigare oljeserum/ansiktsoljor som jag har gjort.

Havreserum
20 % riskliolja
5 % oat lipid oil
1 % kolesterol (Cholesterol NF)
20 % kallpressad avokadoolja
20 % kallpressad makadamiolja
26.7 % deodoriserad arganolja
2 % A-vitamin (retinol palmitat)
5 % naturligt E-vitamin
0.3 % rosmarin antioxidant

Gör så här
Väg upp allt.

Värm kolesterolet tillsammans med risklioljan så det löses. Gör detta antingen i vattenbad eller i en speciell grunka som jag gjorde.

När kolesterolet är löst i oljan har man i avokado-, makadami- arganolja. Rör om ordentligt.

När temperaturen är under 30ºC, helst vid 25ºC, har man i i övriga ingredienser. Se till att allt är blandat och häll över i en lämplig flaska. Man kan ta en airlesspumpflaska om man så önskar.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg