2019-06-18

Duschgel


Här är ett recept på duschgel som är relativt enkelt att göra. Det är ett alternativ för personer som inte har möjlighet att införskaffa i Crothix, som nästan är ett måste för att förtjocka SLS/SLeS fria duschtvålar som kan pumpas obehindrat i en pumpflaska. Dock ska man ha klart för sig att versionen i detta inlägg inte lämpar sig för pumpflaska, då den kloggar igen pumpmynningen. Vill man kunna ha tvålen i en pumpflaska utan att den pluggas igen av produkten måste införskaffa i Crothix.

I receptet nedan så använder man sig av xantangum för att förtjocka tvålen. Den blir lite geleig i konsistensen, men det är inget som stör mig. Vill man använda ett annat förtjockningsmedel så kommer man få ett annat resultat. Jag har försökt med cellulosapulver och det har inte fungerat så väl. Salt går inte att förtjocka med då det behövs SLS/SLeS för att det ska fungera.

Använder man en annan tensid än den jag föreslår nedan så kan konsistensen ändras, det kan bli lösare/tjockare. Har man otur så kan det bli helt tvärtjockt, så det inte går att ha ner produkten i flaska.

Som vanligt tycker jag att eteriska oljor gör sig dåligt i flytande tvålar, de fungerar med andra ord inte bara dåligt i smält-och-häll tvålar, de har svårt för att konkurrera med tensidlukten.

För att göra produkter hudvänlig har jag tillsatt karbamid, glycerol och mjölksyra.

Duschgel
60.5 % dest.vatten
0.5 % xantangum
25 % sockertensid med betain
4 % karbamid
5 % glycerol
0.5 % paraben
0.5 % mjölksyra
0.5 % doftolja (för vissa doftoljor kan man behöva en annan dosering, antingen doserar man mer eller mindre än vad jag anger här)
ev. tvålfärg/badbrusfärg

Gör så här
Väg upp allting separat.

Ha i allting i den ordning som receptet anger. Vänta sedan en stund efter att man har vispat ner xantangumet i vattnet, vispa ordentligt så det inte blir klumpar. Det behöver en stund för sig självt för att bli helt homogent.

Kontrollera gärna med en pH-sticka vart pH ligger. Det ska vara runt 5 för att vara hudvänligt. Är det för högt behöver man tillsätta mer mjölksyra, ta 0.5 g åt gången. Är det för lågt (vilket jag har svårt att tro) så får man tillsätta 0.5 g bikarbonat åt gången mellan avläsningarna.

Ha till sist i eventuell tvålfärg. Matchande färg gör produkten trevligare att använda.

Häll över i lämplig flaska och etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg