2019-02-26

Cacayserum

Gick åt snabbt det där
Jag tänkte att jag skulle bekanta mig med cacayoljan. Nu är det svårt att hitta vettig information om oljan. Det är mycket vidskepelser, det innehåller ditten och datten, bland annat ska den innehålla upp till 0.1 % A-vitaminsyra om jag får tro hippiesidorna rätt. Mängden A-vitaminsyra ska vara 3 ggr så mycket mer än den i nyponfröolja.

I de receptbelagda produkterna så är mängden A-vitaminsyra 0.05 % och även 0.025 %. Folk som använder dessa produkter reagerar i stort sett alltid på A-vitaminet i produkten.

Produkter med A-vitaminsyra i får man annars endast tag på genom ett läkarbesök. När man börjar använda dessa produkter får man en kraftig reaktion, bland annat så reagerar huden med att ömsa huden som om man vore en orm. Detta är en reaktion som man även kan få med receptfria retinolprodukter, beroende på hur aggressivt retinol de har använt i produkten.

Jag tänkte då testa detta. Varje kväll så använder jag retinolprodukter i formen hydroxypinacolone retinoate och det ger inte upphov till någon kraftig reaktion. Jag har aldrig använt några retinolprodukter på recept. Det gör man mer om man har stora problem med acne eller ålderstecken och lyckas övertyga sin läkare om att man är i behov av det.

Jag hade i serumet nedan i en s.k. roll-on flaska för enkel applikation. Jag har använt serumet i en vecka utöver mitt vanliga retinolserum (vilket borde ha blivit för mycket för min hy) och kan inte säga att min hy har reagerat på det påstådda A-vitaminsyran i oljan. Jag har inte fått något eksem (som jag kan få av andra former av retinol). Med andra ord så är cacayoljan i stort sett helt fri från A-vitaminsyra.

Att rolla ansiktet med denna var en lite annorlunda upplevelse. Kommer nog att använda den funktionaliteten till andra produkter.

Eftersom cacayolja är en naturprodukt så kan man inte gå runt och säga att den innehåller exakta mängder av ditten och datten. Den kan innehålla A-vitaminsyra, om man har tur. Men endast i mikroskopiska mängder. Och innehållet varierar från gång till gång.

Cacayserum
7 g cacayolja
1 dr azulen
0.5 g naturligt E-vitamin
1 dr lavendel
2 dr apelsin
2 dr rosengeranium

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda allt och häll upp i roll-on flaskan.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg