2019-01-22

Massage Body Butter Bar

Denna gång är tanken att man ska använda denna till massage till skillnad från den förra jag publicerade.

Angående arganoljan så har jag valt att använda den deodoriserade varianten. Detta är för att jag upplever att den kallpressade varianten luktar koskit snabbt efter öppnandet. Jag upplever inte att den deodoriserade varianten på något sätt är mindre verksam, utan jag har fått lika bra resultat med den deodoriserade varianten som med den odeodoriserade.

För lite extra antioxidanter till huden så har jag valt att tillsätta kallpressad druvkärnolja. Har man inte hampafröolja hemma så kan man ta kallpressad tistelolja istället. Hampafrö-/tisteloljan är med så huden även får lite fleromättade fettsyror. Här är det valfritt om man väljer att använda den kallpressade varianten eller inte, hållbarheten är kortare med den kallpressade hampafröoljan.

För att få till en lite spännande exotisk doft så har jag använt en kombination av följande eteriska oljor, sandelträ, vetivert, patchouli, rosenträ, koriander och bergamott. Det kan gå att använda den lite som en parfym om man så vill. Men iallafall så är det kryddigt och spännande på samma gång. Man kan ta ho olja istället för rosenträ, de ska vara utbytbara med varandra. Jag tycker att doften är unisex. Så länge det inte luktar Axe eller stinkin' Old Spice så är det mesta kontroversiellt nog unisex.

Då baren är tänkt att användas när man ska utföra massage. Dock så kanske den inte lämpar sig för muskelmassage då doftsättningen inte är optimerad för det syftet. Speciellt om man har ont i någon muskelgrupp som behöver mycket hjälp. Då får man ta en annan doftsättning. Den första doftsättningen som jag har gett nedan är mer lämpad för lite sensuell massage.

För muskelmassage då finns det flera olika färdiga eteriska oljeblandningar man kan ta till. Vill man göra den specifikt för muskelmassage tar man bort tistel-/hampafröoljan och ersätter med mer eterisk olja, men med annan doftsättning än den som jag anger nedan. Så det blir 5 % eteriska oljor istället för 1 %. Som doftsättning kan man då använda Oleum Basileum (färdig blandning), alternativt vintergröna, ingefära, kamfer, rosmarin, eukalyptus, etc. Använd inte produkten i samma rum som små barn, då barn kan få kemisk lunginflammation av linimentiga eteriska oljor.

Jag kanske ska påpeka om man nyss har gjort illa sig (sträckningar och stukningar), som vid ryggskott, nackspärr, etc. När man har gjort sig illa, ska man använda kylande preparat. Jag skulle vara försiktig med massage överhuvudtaget i de fallen vid de första 48 h efter att skadan har skett. Man ska inte tänja på nacken de första 48 h om man har åkt på nackspärr exempelvis. Men beror smärtan på att man har tränat hårt och fått träningsvärk så kan man däremot köra på med massagen.

Massage Body Butter Bar
85 g deodoriserad kakaosmör
5 g deodoriserad arganolja
5 g kallpressad druvkärnolja
4 g hampafrö-/kallpressad tistelolja
0.1 g rosmarin antioxidant
1 g eterisk olja

Förslag
5 dr sandelträ Pacific Island
2 dr vetivert Java
1 dr patchouli
7 dr rosenträ/ho olja
8 dr bergamott
2 dr koriander

Gör så här
Ställ formen på en bricka. Det blir lättare att förflytta formen om man gör det.

Väg upp allt.

Smält kakaosmöret i en glasbägare på varmt vattenbad. Låt det svalna till rumstemperatur utan hjälp utav kallt vattenbad.

Rör sedan ner vegetabiliska oljor och eteriska oljor.

Häll över i en form och ställ kallt i kylen i ett dygn eller mer. Tar man ut den så fort den har stelnat så "tinar" den igen. Min rekommendation är att vänta 48 h innan man tar ut baren ut formen. Man kan låta den stelna i rumstemperatur men det brukar kunna ta en halv evighet

När det har gått 48 h tar man ut baren ur formen. Mitt tips här är att göra det medan den fortfarande är kall/sval från kylen. Annars är risken stor att inte hela följer med om det är komplicerat mönster i formen eller skarpa kanter i hörnen.

Använd inte på de intimare delarna om ni har valt att ha eteriska oljor i produkten.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran.


Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg