2019-01-01

Lemon Cuticle Balm


Jag fick inspiration av Burt's Bees Lemon Butter Cuticle Cream inför detta projekt. Burt's Bees produkt är egentligen ingen crème, även om de presenterar den som sådan. En crème är en emulsion med vatten och olja/fett som hålls ihop med emulgeringsmedel. Utan produkten är helt vattenfri och borde därför kallas för salva eller balm på engelska och inte cream.

Anledningen till det här projektet var för att jag var i skriande behov av något för att smörja in mina stackars nagelband med. Och jag tycker att salvan har fungerat helt utmärkt på mina nagelband. Jag hade en djup torrspricka i ena nagelbandet som kändes lite köttigt och det blev snabbt bättre med den här salvan. Då smorde jag bara in nagelbanden på kvällen innan läggdags.

En sak som är intressant är att de (Burt's Bees) har eterisk citronolja direkt efter bivaxet och innan kakaosmöret. Nu har inte jag använt deras produkt, men de har även kakaosmör och candelillavax med i blandningen som hjälper till med att göra produkten fast. Nu brukar man ha runt 15-20 % bivax i salvor om den används ensam. Denna mängd kan skifta beroende på övriga råvaror. Så det kanske är runt 10 % bivax i originalet. Gissar jag. Jag kommer att köra utan candelillavaxet, så jag kommer att behöva dosera bivaxet lite högre.

Använd produkten så här
Smörj in nagelband med produkten på kvällen. Gärna vid läggdags. Använd vanlig handcrème efteråt för att ta hand om den fetaste känslan som salvor brukar ge. Anledningen till att man inte ska använda denna på morgonen är för att den innehåller citron som är fototoxisk, d.v.s. gör huden känslig för solljus. Då är det bättre att använda den på kvällen då man ända ska gå och lägga sig och då gör det inte så mycket om händerna är lite flottiga. Så får den verka under natten. Man kan om man vill dra på sig bomullshandskar för extra verkan.

Burt's Bees Lemon Butter Cuticle Cream
NEW FORMULA: sweet almond oil, beeswax, lemon peel oil, cocoa seed butter, candelilla wax, tocopherol, sunflower seed oil, rosemary leaf extract, soybean oil, beta-carotene, canola oil, vegetable oil.
ORIGINAL FORMULA: sweet almond oil, beeswax, lemon oil, tocopheryl acetate, tocopherol vitamin E, cocoa butter, candelilla wax, rosemary Extract, beta carotene.

Mandeloljan är basen i produkten. Jag kommer att ta lite andra oljor utöver denna då jag tycker att mandelolja är en väldigt tråkig och menlös olja i mina ögon.

Bivaxet bidrar med skydd för huden och fungerar samtidigt som förtjockningsmedel till produkten.

Citronen. Den eteriska citronoljan är doserad rätt så högt i denna produkt. Eterisk citronolja kan vara motiverat med att den ska vara bra för nagelband och naglar. Stimulerar cirkulationen, är bakteriedödande, hjälper till att läka småsår. Jag har sett rekommenderade doseringar på 2 % för nagelprodukter. I massageoljor har jag sett upp till 4 %. Använd färsk citronolja då citrusoljor har en tendens till att relativt snabbt bli gamla (oxidera). Är citrusoljorna gamla så riskerar man att irritera huden.

Kakaosmöret ger både fleromättade fettsyror och skydd till huden. Nu fungerar den även som förtjockningsmedel för produkten. Här kan man själv välja om man vill använda deodoriserad eller odeodoriserad kakaosmör. Jag kör med den deodoriserade varianten då jag har lite problem med kakaodoft. Jag upplever den som väldigt påträngande.

Candelillavaxet är med som förtjockningsmedel. Ger även lite skydd till huden. Denna har jag inte hemma så jag skippar denna.

E-vitamin doseras med 0.5 till 1 %. Jag gissar på 0.5 % då de flesta tillverkare är snåla. Fungerar som antioxidant. Har även en positiv effekt på huden om den doseras rätt.

Rosmarin antioxidant är med som antioxidant. Den delar jobb med E-vitaminet.

Sojaböns- raps och den vegetabiliska olja är riktigt lågt doserat. Kan bero på för att de antagligen används som basen/lösningsmedel för någon annan råvara. Rosmarin antioxidanten, karotinet och E-vitaminet kan var och en vara lösta med någon av dessa oljor.

Karotin ger färg till kreationen och doseras rätt så lågt. Ska vara bra för torr hud.


Lemon Cuticle Balm
20 g mandelolja
20 g solrosolja
29.7 g kallpressad sesamolja
18 g bivax
5 g kakaosmör

Vid 50ºC
5 g citron
2 g naturligt E-vitamin
0.3 g rosmarin antioxidant
8 dr karotin

Gör så här
Väg upp allt. Väg upp den eteriska citronoljan i en mindre glasbägare som rymmer ca. 20 ml.

Ha i mandel-, sesam- och solrosolja tillsammans med bivax och kakaosmör i en annan större värmetålig glasbägare.

Värm i vattenbad tills allt smälter.

Rör ihop citron, E-vitamin, rosmarin antioxidant och karotin i lilla glasbägaren.

Rör om i stora bägaren med bivax och oljor/fetter så allt blir homogent.

Ta av den från värmen och rör om tills det börjar tjockna. Vilket bör vara vid ca 50ºC. Ha då i citronblandningen. Rör om ordentligt och häll över i lämpliga burkar.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg