2018-12-04

Vintage hudvård: Morotscrème (Carrot Cream)


Nu har jag inte provat originalet från The Body Shop, men jag skulle vilja pröva att göra en egen version. The Body Shop har tydligen slutat sälja en av sina bästsäljare. Hur man nu kan få för sig att göra sådant utan konsekvenser.

När de slutade med produkten vet jag inte. Jag har i stort sett inte shoppat där regelbunden sedan de slutade med mina favoriter. Vilket var 15-17 år sedan eller mer.

Nu blir det här inlägget en kombination av Vintage hudvård och Nostalgirecepten.

Doften på produkten kommer jag ihåg som lite rosig. Från de gånger som jag luktade på den i butik. Det som tog emot att köpa deras ansiktscrèmer var att de alla kändes så hårda i konsistensen. Som om de var tunga och riktigt mättade med fett. Jag var då inte helt säker på om de skulle fungera med min feta hy.

Nu hade jag tänkt använda denna som en nattcrème. Så den behöver inte prestera under smink. Och då gör det inte så mycket om den skulle missfärga min hud så den blir lite orange. Möjligtvis så lär det relativt snabbt synas på örngottet.

Min hud är nu uttorkad, oljig kombinationshy utan allvarliga acnetendenser. Och eftersom jag är närmare menopausen än när jag först kom i puberteten så räknas min hud till den mogna skalan. Vilket de flesta kvinnor börjar räknas som runt 30-35 år. Jag har inga problem med att använda oljor i min hudvård, så länge de inte bara består utav enbart fasta smörer som kakaosmör, kokosolja och/eller sheasmör. Sedan har jag aldrig haft problem med acne (ta i trä), inte ens när jag var tonåring hade jag problem.

Morotsprodukter i allmänhet ska annars vara bra för torr hud och om man har eksem.

Jag skulle ha kunnat tillsätta retinol palmitat till denna kreation som ett litet extra, men jag använder redan ett pålitligt retinolserum (butiksköpt) nattetid och det kan lätt bli för mycket med ytterligare A-vitamin. A-vitaminet i karotinet och morotsextraktet räknar jag till den mesigare skalan och jag räknar inte med mycket action från dessa två. Retinol palmitat är också en mesig variant på A-vitamin, men jag ser inte syftet med den i den här produkten.


Hur det blev
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med doften på produkten. Det luktar riktigt gott. Lär använda den till lite andra ansiktskreationer i framtiden. Konsistensen är rätt så fast på crèmen och jag tycker att huden känns bra efteråt. Konsistensen blev kanske lite väl fast. Nästa gång jag kanske provar att skippa bivaxet eller halverar mängden cetearyl alkohol. Huden stramar inte efter insmörjning, samtidigt som den inte känns flottig. BTMS har den fördelen att den inte bara fungerar som emulgerare, utan den också gör att produkten känns mindre flottig, än vad det skulle ha gjort med vissa andra emulgeringsmedel. Ytan blir lite mattare efter insmörjning med BTMS. Jag har inte fått hudproblem med den här crèmen, men min hy tål rätt så mycket flott. Dock så kan min hy reagera på andra extremt fuktgivande crèmer, med att ge mig s.k. milier. Ni vet de där crèmerna som ska vara till torr hy, men samtidigt släcka hudens fukttörst. Ibland blir det bara för mycket. Även som nattcrème.

The Body Shop Carrot Cream
Aqua, Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Cetearyl Alcohol, Glycerin, Methyl Glucose Sesquistearate, PEG-20 Methyl Glucose Sesquistearate, Dimethicone, Stearic Acid, Lanolin Alcohol, Cera Alba, Sesamum Indicum Seed Oil, Benzyl Alcohol, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Helianthus Annuus Seed Oil, Xanthan Gum, Parfum, Tocopherol, Ascorbyl Palmitate, Geraniol, Citronellol, Linalool, Beta-Carotene, Daucus Carota Extract, Daucus Carota Sativa Seed Oil, Eugenol, Alpha-Isomethyl Ionone, CI 14700, CI 15510.

I originalet så ingår Ascorbyl palmitate som är C-vitamin som är gjort oljelösligt och mindre reaktivt. Är därmed mindre effektiv som antioxidant. Jag tänkte först ta den vattenlösliga varianten på C-vitamin. Den varianten som har gjorts stabil i vatten, men den fungerade inte så bra tillsammans med BTMS. Det skar sig. Första gången hade jag i vitaminet i vattenfasen och det resulterade i att det hela blev blaskigt som vatten. Den andra gången tillsatte jag det efter att jag hade blandat ihop faserna och såg att det emulgerade som det skulle och blev tjockt. När jag hade i det så blev crèmen genast lösare, men det var fortfarande krämigt. Jag kunde senare på kvällen se en tillstymmelse till separation, så det fungerade inte heller. Nu använder jag redan ett askorbinsyreserum på morgonen. Så jag skippar detta ämne helt. Sedan ska man ha klart för sig att endast den rena askorbinsyran är bevisad för att ha effekt på huden. Och då ska det ha dessa tre kriterier uppfyllda för att funka: det ska vara precis 15 % askorbinsyra i produkten (varken mer eller mindre), det ska vara löst i vatten (produkter där askorbinsyran är suspenderad i ett silikon- eller oljemedium är inte säkert att det har effekt på huden), och slutligen så ska produkten ha ett pH på 3.2. Dessa tre kriterier måste vara uppfyllda för att huden ska absorbera den rena askorbinsyran så det fungerar optimalt.

Mandelolja är basen i kreationen. Kommer att substituera med riskliolja och en del andra oljor såsom makadami- och baobabolja. Jag tycker att mandelolja är en skittråkig olja. Rätt så intetsägande. Mandelolja använder jag mest i rengöringsprodukter där produkten ändå ska sköljas/tvättas av och då behöver man inte något dyrt och exotiskt för effekt.

Cetearyl alcohol sägs vara en form av emulgeringsmedel, eller snarare används tillsammans med emulgeringsmedel och har en förtjockande effekt på produkten istället för emulgerande. I det här fallet är PEG-20 methyl glucose sesquistearate emulgeringsmedlet i originalet. I originalet ingår det även stearinsyra och bivax (cera alba) för en tjockare och fylligare konsistens på produkten. Jag kommer att använda BTMS-50, bivax och cetearyl alkohol. BTMS är hudkonditionerande och går helt utmärkt att använda i hudvårdsprodukter. Man kan göra mer än hårbalsam med det. Det ger en lite pudrigare känsla till produkten och gör att produkten absorberas snabbare än med exempelvis MF- och VE-fett.

Glycerol fungerar fuktbindande. Fuktbindande ämnen vill man alltid ha i hudvårdsprodukterna.

Dimethicone kommer jag att ersätta med squalane. Man skulle även kunna ta jojobaolja eller baobabolja för en silkig känsla.

Lanolin alcohol kan ge kosmetika acne. Fungerar annars smörjande på huden. Det är en modifierad variant på ullfett. Personer med torr hy kan för det mesta använda ullfett och dess varianter. Man använder helt vanligt vattenfritt ullfett om man vill, men jag har fet uttorkad kombinations hy och då går den bort även om jag hade tänkt använda produkten som nattcrème

Sesamum indicum seed oil är helt vanlig sesamolja. Alltid trevligt med lite sesamolja.

Benzyl alcohol och phenoxyethanol fungerar som konserveringsmedel, likaså potassium sorbate.

Helianthus annuus seed oil är solrosolja, här misstänker jag att den är bärare för någon ingrediens. Min gissning är att morotsextraktet som är med är utblandat med solrosolja för att bli hanterbart. Varför skulle man annars ha den så långt ner på innehållsförteckningen? Efter konserveringsmedlet. Jag skippar därmed denna helt.

Xantangum fungerar som en liten försäkring på att emulsionen ska hålla. Jag skippar denna då den kommer att kollidera med emulgeringsmedlet som jag har valt till detta projekt. BTMS och xantangum funkar inte tillsammans. Det blir en anjon-, katjonkrasch.

Tocopherol är E-vitamin, fungerar som antioxidant i crèmen. Den har även en liten effekt på huden som alltid är välkommen.

Beta-carotene är karotin, det ger en orange färg till kreationen.

Daucus carota extract är morotsextrakt. Har man inte det hemma kan man ta och ersätta det med havtornsfruktolja. Det går inte att ta morotsolja som är redan är färdigutspädd. Det måste vara det koncentrerade morotsextraktet.

Daucus carota sativa seed oil är morotsfröolja. Nu tror jag att det handlar om den eteriska oljan. På svenska kallas den för carrotolja, alternativt morotsfröolja och är inget annat än eterisk olja som kommer från morotens frön. Den ska vara bra för mogen hy. Doseras som alla eteriska oljor, med måtta. Jag gillar dock inte doften av carrotolja, så jag kommer att ta en kombination av andra eteriska oljor istället som luktar bättre. Man kan ta vilka eteriska oljor som man själv vill. Det går även att utesluta eteriska oljor helt, öka då på mängden med squalane med 1 %. Vilket är 1 g om ni gör 100 g morotscrème. 2 g om ni gör 200 g morotscrème, e.t.c. Den eteriska oljeblandningen som jag föreslår i receptet blev för mig 1 g.

Carrot Cream
Oljefasen
5 g riskliolja
5 g kallpressad makadamiolja
5 g baobabolja
2 g cetearyl alkohol
5 g squalane
5 g kallpressad sesamolja
1 g bivax
9 g BTMS-50

Vattenfasen
52.4 g vatten
5 g glycerol
0.5 g paraben

Vid 25ºC
2 g morotsextrakt alt. havtornsfruktolja
9 dr neroli
6 dr rosenträ
4 dr ros
3 dr lavendel
2 dr curryeternell (immortelle)
1 dr jasmin
1 dr patchouli
1 dr ylang ylang II
4 dr karotin
2 g naturligt E-vitamin
0.1 g citronsyra

Gör så här
Väg upp allt. Måtta upp de eteriska oljorna i en liten glasbägare. Plast och ren eterisk olja är väldigt sällan en bra kombination. Dock så går slutprodukten helt utmärkt att förvaras i en plastburk. Bägaren med oljefasen ska rymma hela satsen med crème, då vattenfasen kommer åka ner i oljefasen.

Häll i alla ingredienser som ska ner i vattenfasen i en egen glasbägare.

Gör likadant för de ingredienser som ska ner i oljefasen. Det ska ner i en egen glasbägare.

Värm tills båda faserna har nått 75-80ºC.

Häll ner vattenfasen ner i oljefasen och vispa lite. Håll kvar bägaren i vattenbadet i 10 minuter för värmning. Plattan kan vara av, men bägaren ska stå i vattenbadet.

När man har gjort det i 10 minuter kan man ta av den från värmen.

Kyl sedan ner blandningen, vispa lite då och då.

När man har nått rumstemperatur har man i de råvaror som ska i då.

Se till att det är ordentligt blandat.

För över i lämpliga burkar och etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg