2018-12-09

Dofter: Kokos

Förtrollande kokos. Den blir mindre och mindre förtrollande när man gång på gång stöter på dålig kokos. Man kan ju tycka att tillverkarna bör veta vid det här laget vad folk vill ha för kokosdoft.

Naturliga kokosdofter
Odeodoriserad kokosolja: Det vill säga kokosolja med kokosdoften kvar. Luktar lite så där. Går inte att använda som ett parfymeringsämne i små doser till andra kreationer. Utan här krävs det att man använder en majoritet av råvaran till produkten. Som i skrubbar, hudoljor, etc. Den har ingen intensiv kokosdoft om man är ute efter det.
Exotic Cocos Cream (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Luktar klent och billigt.
Kokos arom (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Luktar även den lite klent, inte lika klent som deras andra kokosdoft dock. Den missfärgar crèmer, vilket kan vara bra att veta. Är spädd i alkohol och därmed så är man begränsad med vad man kan använda den till. Den fungerar inte i hudoljor, läppcerat eller andra produkter som är vattenfria.

Syntetiska kokosdofter
Creamy Coconut Fragrance (The Soap Kitchen): I denna så är det något fruktigt i den. Ananas? Luktar i övrigt gott, men detta är inte den typiska kokosdoften om man är ute efter det. Får mig att tänka på scratch'n sniff klistermärken man hade när man var liten (början av 80-talet).
Coconut Allergen Free Fragrance (The Soap Kitchen): Denna är en väldigt söt kokos. Jag anar en viss bittermandelton i den.
Cocobeach Fragrance (The Soap Kitchen): Denna beskriver många i recensionerna hos återförsäljaren som den där populära 80-tals sololjan. Jag tycker att den luktar väldigt klent. Känner ingen igenkänningsfaktor gentemot just den sololjan. Luktar knappt något alls. Även när jag har doserat med 3 % i en skrubb. Nada. Jag kan inte rekommendera denna.
Kokos (Olea Naturtvålar): Luktar klent.
Coconut (Gracefruit): Denna har en vaniljig och bittermandel aktig ton i sig. Jag skulle inte kalla den för en kokosdoft om någon kom viftandes framför näsan på mig.
Kokos (Sanna Natur): Här är en bra kokosdoft. Tyvärr så finns inte butiken kvar.
Kokos (Tvålköket): Denna är en aromolja. Doften är inte stark i sig. Jag har inte hunnit prova den i läpprodukter ännu.
Fragrance Cosmétique Délice de Coco (Aroma-Zone): Denna luktar riktigt gott. Direkt ur flaskan så luktar den rätt så sött, men jag har upptäckt att den luktar riktigt trevligt om man har i den i en neutral kräm, funkar även fint i flytande tvålar. Den är inte överväldigande stark i doften, men tycker man att det blev klent så tar man mer. Flera av Aroma-Zones doftoljor kan man dosera upp till 4 % i kreationerna, beroende på vad som ska doftsättas förstås. För mig så tillhör denna produkt kategorin för att pigga upp vintern med något exotiskt när man inget hellre vill gå i ide, alternativt emigrera till ett bättre ställe och aldrig mera komma tillbaka. Vilket är ca 9 månader om året. Med andra ord så kan jag rekommendera denna kokosdoft.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.