2018-12-14

Silver Bar Soap

Med transparent glycerintvålmassa och lika delar av
pärlemor vitt mica och silver grey mica blir tvålen så här.

Den här tvålen blev till av att jag blev inspirerad av metallen Mithril som är med i Tolkiens fantasy värld. Det är en metall som ser precis ut som silver, är hårdare än stål men samtidigt väldigt lätt att bära. Först så skulle jag kalla tvålen för Mithril Silver Soap, men sedan blev jag lite osäker på om jag verkligen får göra det. Så det fick bli Silver Bar Soap istället. Visserligen så tjänar jag inga pengar på detta. Möjligen så skulle det kunna kallas för smygreklam, men iallafall...

Med pärlemor vitt mica
och vit tvålmassa blir tvålen så här.

Det är viktigt att doften/eteriska oljan som man väljer till projektet inte missfärgar tvålen. Kokos och vaniljdofter kan därmed uteslutas om man inte har en variant som inte missfärgar tvål. Dock så finns det inga garantier för att tvålen verkligen hålls helt vit, även med en stabiliserad variant på vanilj eller kokos. Väntar man för länge med att använda tvålen så kan även de stabiliserade doftoljorna förvandla tvålen till orkigt smutsbrunt. Man får helt enkelt se upp med vissa doftoljor, speciellt då vissa kan innehålla vanillin.

Flera citrusoljor är gulfärgade och går därmed bort.


Jag valde att använda en doftolja som heter Sun cream, jag tyckte den luktade gott, men ni får gärna välja något annat. Använder man en vittvålmassa får man en mindre transparent silvrig tvål än vad jag fick.


Silver Bar Soap
100 g vit eller transparent tvålmassa
5 g sockertensid
5 g glycerol
pärlemor vitt mica
silver grey mica
1 g doftolja/eterisk olja

Gör så här
Väg upp allt.

Ställ den tilltänkta formen på en bricka. Då blir det lätt att flytta formen om den skulle vara i vägen och brickan fungerar samtidigt som skydd för underlaget om man skulle spilla tvålmassa.

Smält tvålmassan i mikro/varmt vattenbad. Värm inte för mycket så tvålen kokar om ni smälter tvålen i mikron.

Tillsätt silver mica till önskad intensitet. Rör om ordentligt, men utan att röra ner luftbubblor i tvålen.

Ha sedan i sockertensiden och glycerolet.

När tvålen är tillräckligt sval har man i doften. Rör om ordentligt utan att skapa luftbubblor.

Häll upp i den tilltänkta formen, spraya med isopropylalkohol för att få bort luftbubblor som flyter upp på ytan och gör det fult.

När tvålen har svalnat är det bara att ta ur den ur formen och den är färdig att användas.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara/produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran eller göra projektet.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg