2018-11-20

Body Butter Bar


Här är ett body butter bar och den här gången utan bivax. Förra gången jag gjorde en lotion bar så var den med bivax och jag tyckte att det blev lite för klistrigt när jag använde det. Jag har därför inte återvänt till den typen av lotion bar.

Det är som när man har köpt en ny dammsugare. Den är ok i början, då bara för att den är ny och inte har riktigt samma konstiga olater som den innan hade. Sedan så märker man att den inte var så bra som man tyckte i början och man bestämmer sig sedan för att prova ett helt annat märke nästa gång. Ibland innan den senaste har gått kaputt.

Som konsistensgivare den här gången har jag använt kakaosmör. Jag har använt den deodoriserade varianten då jag vill ha så lite chokladdoft på produkten som möjligt.

Jag vet inte varför folk har kallat denna typ av produkt för lotion bar. Det är inte en emulsion i kakform direkt. Jag har en känsla av att folk försöker marknadsföra lotion bars som konstiga alternativ som vattenfri kräm till alla konserveringsmedelsrädda människor.

Nu är det så att huden även behöver fukt, så jag skulle använda denna typ av produkt i kombination med en lotion eller crème. Som en form av punktbehandling av huden. Så den även får fukt och inte bara fett. Man kan använda den i duschen efter tvagningen. Man tar bara och drar den över huden på blöt hud och masserar sedan in oljan. Visserligen så fångas det in lite fukt med vattnet men kroppen mår bättre av att få bra fukt i formen av glycerol och andra fuktbindare. Har man problem med klåda brukar det bli bättre om huden även får fukt.

Kakaosmöret som jag har använt har varit deodoriserat. Anledningen till att jag har valt den är för att den luktar mindre än den odeodoriserade varianten. Jag tycker att den odeodoriserade är lite väl påträngande och kan lätt ta över en kreation om den används i stora mängder.

Baobaboljan är med då det ger en silkig känsla till produkten. Ska annars vara bra mot streckmärken om man är orolig för sånt. Innehåller steroler som är bra för huden. Det går att substituera denna mot squalane, för känslans skull. Alternativt jojobaolja om man har det.

Kukuinötoljan är med då det är bra för problematisk hud, dvs hud som har eksem, psoriasis, är sårig eller är bränd. Kan eventuellt substitueras med sesamolja eller olivolja.

Hampafröoljan har jag valt att ha med då det innehåller stor andel fleromättade fettsyror För lite balans i fettsyresammansättningen. Har man inte denna hemma kan man ta tistelolja istället.

I och med att den är helt vattenfri behövs det per automatik inget konserveringsmedel. Däremot så har jag tillsatt rosmarin antioxidant för att förhindra härskning av de ingående oljorna och fetterna.

Body Butter Bar
85 g kakaosmör, deodoriserad
5 g baobabolja
5 g kukuinötolja
4 g hampafröolja
0.1 g rosmarin antioxidant
1 g eterisk olja

Förslag
8 dr rosenträ/ho olja
3 dr sandelträ Pacific Island
3 dr citron
5 dr bergamott
3 dr koriander

Gör så här
Väg upp allt.

Ställ formen på en bricka så det blir enkelt att flytta formen till kylen.

Häll kakaosmöret i en värmetålig glasbägare och smält de i ett varmt vattenbad.

När det har smält tar man av bägaren från värmen och låter kakaosmöret svalna till rumstemperatur. Kakaosmöret för mig har aldrig stelnat så fort det har nått rumstemperatur efter en uppvärmning. Utan det tar många många timmar innan det stelnar igen.

Häll sedan ned övriga ingredienser. Rör om ordentligt. Häll upp i lämplig form och ställ svalt, gärna kylen.

Vänta nu i 48 h innan ni tar ut baren/barerna ur formen. Väntar man bara 24 h så kommer de att smälta igen, utan det behövs mer tid i kylen än så. Ta gärna ut dem ur formen medan de fortfarande är kalla. Då minskar man risken att de sitter fast i mönstret eller hörnen och blir fula.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg