2018-10-14

Dofter: Sandelträ

Äkta eterisk olja av sandelträ är dyrt som attan och att ha i denna dyrgrip i tvål tar emot. Även om man skulle vilja så tar det emot att ha den i en så pass simpel produkt som en tvål som ändå ska tvättas av från kroppen efter några röda.

Det är här syntetisk doftolja kommer in. Och återigen så är inte alla doftoljor något att ha.

Man ska vara beredd på att det finns rena förfalskningar och utspädningar på den äkta varan. Det gäller att vara kräsen när man köper eteriska oljor. Extra kräsen/försiktig ska man vara vid inköp av dyra eteriska oljor. Är det för billigt så kan den eteriska oljan vara utspädd eller nåt helt annat än vad som framgår på flaskan. Det ska tydligt framgå om den är utspädd eller inte, vart den är odlad och extraherad, samt latinskt namn på växten så man vet helt säkert att det handlar om rätt växt.

Eterisk olja
Sandelträ pacific (Crearome/Naturkosmos): Luktar gott och bra, precis som sandelträ ska göra. Hög kvalitet.
Sandelträ (Organic Makers): Jag tycker att denna är lite klen, den är inte lika bra som Crearomes.

Syntetisk doftolja
Sandalwood Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar mer som rökig olibanum. Gillar man det så är denna doftolja användbar. Så länge man har det klart för sig att den är rökig.
Sandelträ (Tvålköket): Jag tycker att denna är lite murkig och kväljande. Det kan anas en rökig ton med en billig tvålparfymston inblandat i doften.
Sandalwood and Vanilla Fragrance (The Soap Kitchen): Denna är väldigt söt tack vare att de har blandat i vanilj. Denna luktar som de har tagit en billig och dålig sandelträdoftolja och blandat med en dålig vaniljdoftolja.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.