2018-10-02

Carrot Balm Cleanser


Denna örtiga rengöring smälter snabbt till en tunn olja när man värmer den i handen. Denna är fenomenal på att ta bort smink (speciellt om man använder mycket mascara) och solskydd. Snabbt går det. Man kan kalla alla typer av rengöringar för detox. Då man tvättar bort orenheter som kommer från den yttre miljön (som luftföroreningar, men även smink/solskydd, e.t.c.) och sådant som huden själv har producerat sedan man tvättade den senast.

Nu så tar det ett tag för denna rengöring att stelna i burken, det tog några dagar för mig. Även om man ställer in den i kylen så den stelnar ordentligt, så har den en tendens till att bli flytande igen när man tar fram den i rumstemperatur de första dagarna. Man måste komma ihåg att den slutliga konsistensen är inte beroende av bivaxet utan av kombinationen av kakaosmör, sheasmör, kokosolja och bivax. Den kan även uppföra sig lite lösare/mjukare om det är lite för varmt i rummet. Detta är inte en rengöring som man vill ha med sig när man reser och det är varmt. Om man väljer att ta den med sig gäller att man verkligen väljer en helt tät bruk.

Nu har inte jag provat originalet. Men den största skillnaden mellan denna och originalet är att i denna så har jag tillsatt olivoljeestrar (Glycereth-8 Olive Oil esters) som gör att man kan emulgera produkten med vatten och detta upplever jag som ett stort plus när man ska få bort envis mascara. Sedan så är det johannesört i originalet. Jag har skippat denna helt då jag inte har det hemma. För olivoljan som är med i originalet så kan vara så att den är medium för någon extrakten. Jag har därför valt att utesluta den helt i mitt recept.

Doften på produkten är väldigt örtig. Mina ögon har inte haft några problem med denna trots att det har varit eteriska oljor i rengöringen. Vet man av sig att sånt inte fungerar så får man antingen låta bli att ta bort ögonsmink med denna eller så skippar man de eteriska oljorna helt.

Det går även att använda rengöring för att göra ansiktsmassage. Jag personligen tycker att alla borde prova detta då ger så bra resultat. Man känner bättre med sig själv efteråt, det är avslappnande och man ser fräschare ut. Huden ser mindre plufsig ut när man har masserat bort lymfa som har stagnerat sig i ansiktet.

Som vanligt så går det att välja om man vill använda rengöringen som en första rengöring eller andra rengöring eller till och med som morgonrengöring. Oavsett så tar man upp lagom mycket rengöring med rena och torra händer. Applicerar på torrt ansikte och masserar runt det så allt smink/smuts följer med. Blöt sedan händerna med lite vatten och gå över ansiktet igen. Tvätta sedan av rengöringen med en fuktad frottétvättlapp.

The Organic Pharmacy Carrot Butter Cleanser
Sunflower Oil (Helianthus Annus), Jojoba Oil (Simmondsia Chinensis), Shea Butter (Butyrospermum Parkii), Beeswax (Cera Alba), Sesame Seed Oil (Sesamum Indicum), Cocoa Butter (Theobroma Cacao), Coconut Oil (Cocos Nucifera), Marigold (Calendula Officinalis) Extract, Carrot (Daucus Carrota), Virgin Olive Oil (Olea europea), St Johns Wort (Hypericum Perforatum), Vitamin E (Tocopherol), Rosemary (Rosamarium Officinale), Chamomile (Anthemis Nobilis), Lavender (Lavandula Officinalis), Essential Oils, Linalool, Limonene.

Carrot Balm Cleanser
49 g solrosolja
5.7 g jojobaolja
20 g sheasmör
5 g bivax
5 g sesamolja
5 g kakaosmör
5 g kallpressad och deodoriserad kokosolja

Vid 50ºC
0.3 g CO2-ringblommeextrakt
2 g olivoljeester (Glycereth-8 Olive Oil esters)
1 g morotsextrakt/havtornsfruktolja
1 g naturligt E-vitamin
0.3 g rosmarin cineoltyp
0.2 g romersk kamomill
0.5 g lavendel fine pop

Gör så här
Väg upp allt.

Väg upp de eteriska oljorna i en liten glasbägare.

Smält ihop bivaxet, sheasmöret och kakaosmöret tillsammans med solros-, jojoba-, oliv- och sesamoljan i ett varmt vattenbad.

När allt är smält rör man om ordentligt med en liten ballongvisp och tar av från vattenbadet. Det finns personer där ute som gärna tillsätter sheasmöret när allt annat redan har smält för att undvika grynigheten. För mig så har detta aldrig lyckats. Så jag dumpar ihop alla dessa ingredienser i början. Det hela smälter så pass snabbt när man ska använda den så detta är inget jag tänker på när jag ska använda rengöringen. För mig så gör det inget att den inte är helt slät.

När temperaturen är 50ºC så har man först i ringblommeextraktet. Den kan vara svår att få helt löst om man väntar för länge. Sedan har man i olivoljeestern, morotsextraktet, E-vitaminet och de eteriska oljorna.

Rör om ordentligt, försök att röra om så länge som möjligt. För mig så var det ingen risk med att det hela stelnade i bägaren för mig när jag jobbade med produkten. Häll sedan upp i lämplig burk.

Etikettera med vad som är i och datum.

Ställ svalt och låt den stå där i några dagar.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg