2018-09-21

Bivaxljus


Man kan om man vill göra bivaxljus av speciella plattor med bivaxmönster på. Då rullar man in veken i dessa plattor. Många säger att bivaxljus luktar gott. Jag kan inte säga att jag upptäckte något speciellt med bivaxljus. Möjligen så kan det hända att den lukt folk syftar på att det inte luktar alls av ljuset när det brinner och när man släcker det. Bristen av lukt och os/rökutveckling när man släcker dem.

Jag har valt att smälta bivaxet för att hälla det i en form. En sak som jag har upptäckt är att bivaxljuset inte får vara alltför brett. Bivaxet smälter inte hela vägen ut som med värmeljus, utan det blir en krater i mitten av ljuset även när man låter den brinna länge. (Se första bilden i detta inlägg ) Mitt tips här är att göra smala ljus med bivax. Den form som jag har med i instruktionerna nedan är alldeles för bred.

Bivaxljus
bivax
veke
lämplig form/behållare

Gör så här
Väg upp så mycket bivax som ni ska använda. Använd antingen en glasbägare eller en gammal konservburk som är rengjord och lätt att hälla ur.

Bivaxet får smälta i vattenbad.

Jag tog en gammal (diskad) konservburk för oliver. Jag bankade till ena hörnet för att det skulle vara lätt att få ut allt bivax ur burken. Fördelen med en konservburk är att man inte är tvungen att diska den om man absolut inte inte vill. Det är bara hiva ner den i återvinningen (häll över eventuellt kvarvarande slatt av bivax i ett mått så ni tar tillvara på alla bivaxrester, bivax är dyrt) eller spara till nästa gång man ska göra fler bivaxljus. Skulle man ta en glasbägare eller ett annat kärl som man vill använda till annat än att bara göra bivaxljus, så ska man ha klart för sig att diska bort kvarvarande bivax är inte enkelt. Även med en bra diskmaskin tillhands.

Här har jag satt fast veken i formen.
Använde speciellt lim/klister anpassat till ljus.

Upptäckte att jag inte hade något att spänna upp veken med,
fick lösa problemet med två grillspett i trä och en gummisnodd.

Bivaxet börjar smälta.

Här har jag ställt fomen på aluminiumfolie så jag kan lätt fånga upp eventuellt spill.
Så man kan återanvända spilld bivax.
Dags för påfyllning av formen.

Fyll upp lagom mycket med bivax.

Snart klart.

Här har ljuset svalnat helt och veken är kapad.
Veken som blev över kan man spara till andra projekt.

Fire!