2018-08-12

Dofter: Citrus

Varför tar jag upp citrus tänker ni? Eteriska oljor av citrus är både billiga och luktar gott. Utan anledningen är för att de fungerar riktigt dåligt i kallrörda tvålar. Man är tvungen att använda enorma mängder och de behöver fixeras till den grad att det inte luktar citrus om tvålen längre. Det luktar bara fixatör.

Om man inte har fått tag på 5-fold eller 10-fold som är mer koncentrerade och ska fungera lite bättre. Men trots detta förstörs det mesta av doften och man har inte mycket citrus kvar när den kallrörda tvålen är mogen. Jag upplever eteriska oljor överlag kan vara knepiga i kallrörda tvålar, doften försvinner för mig innan tvålen är mogen. Citrusoljorna är dock värst av alla.

Äkta vara
Apelsin, citron, blod apelsin, bergamott, e.t.c. luktar perfekt som de är. De går att använda i de flesta hudvårdsprodukter, så länge man inte ska vara i solen. Som tur är finns det bergaptenfri bergamott, så man har något att använda sommartid. Möjligen så skulle riktigt känslig hy kunna reagera även på den trots att den är fri från bergapten. Är man känslig så är man. Inte så mycket man kan göra åt det.

En eterisk citrusolja som inte luktar speciellt bra är destillerad lime. Den beskrivs av vissa återförsäljare som mer "sprudlande" än vanlig pressad eterisk lime. Jag tycker det luktar inget annat än terpentin om den.


Syntetiska doftoljor
Här har jag provat allehanda olika citrusiga doftoljor. Alla luktar likadant. Rengöringsmedel. Billigt rengöringsmedel. Även där återförsäljaren säger sig/försäkrar att den luktar gott och fint, så har det bara luktat billigt rengöringsmedel om doftoljan. Här så kan man ibland läsa/höra om att rengöringsprodukter är skurken i dramat när vi luktar på eteriska oljor som citron och direkt tänker på rengöringsmedel. Nu är det så att i min näsa så luktar inte eterisk citronolja som rengöringsmedel. Det är jättestor skillnad här. I rengöringsmedel så använder de till (är jag ganska säker på) 99 % av gångerna syntetiska doftoljor och de luktar alla likadant när det handlar om citrusdoft. Det luktar bara billigt.

Vilka har varit dåliga?
Lemon zest, Lemon fizz, Lime, Orange zest (The Soap Kitchen): De luktar allihopa bara billigt. Rengöringsmedel. Lemon fizzen luktar lite vaniljigt och sött utöver rengöringslukten.
Citron (Olea naturtvålar): Luktar bara rengöringsmedel.

Vad har då luktat ok?
Kumquat (Olea naturtvålar): Luktar ok för att vara en syntetisk doftolja. Rätt så söt. Dessvärre så är inte företaget kvar längre.
Tropicana (Sanna of Sweden): Luktar rätt ok den också. Visserligen är denna inte en renodlad citrusdoft, men jag tycker att den hör hemma här. Skulle jag ha namngett denna doftolja så skulle jag ha gett den namnet Tutti Frutti. Tyvärr så finns inte Sanna of Sweden kvar längre.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.