2018-07-08

Dofter: Bäriga dofter

Nu kommer jag inte gå in på jordgubbsdofter i detta inlägg. Utan fokus är på allmänt bäriga dofter, som inte ska lukta precis som hallon, blåbär eller jordgubb. Det handlar här mer om dofter som är som en blandning av olika typer av röda bär.

Vill man få till en bärig doft i våra kreationer så har man (i dagsläget) bara doftoljor att tillgå. Jag har iallafall inte sett att det finns naturliga dofter/aromer där det är den här kombinationen så det blir "bärigt".

Syntetiska doftoljor
Red Sommer Fruits Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar gott när man luktar direkt från flaskan. Man kan inte direkt känna något specifikt bär i den. Har endast testat denna i glycerintvål och jag kommer nog bara att använda denna till just det eller till annan tvål som handtvål och/eller duschtvål. Detta är inget som jag vill använda i body lotions, e.t.c. som ska ligga kvar på huden. Den är alldeles för söt för min näsa. Här skulle man först kunna köra med 0.5 % dosering istället för 1 %. Så man inte överdoserar det första man gör och gör produkten obrukbar.
Berries (Tvålköket): Luktar bärig ros med viss friskhet i sig. Är inte en bärig doft. Luktar billigt. Jag skulle inte satsa på denna om jag var ute efter en bra "röd" bärdoft. Den skulle behöva vara lite mer söt. The Soap Kitchens bäriga doft Red Summer Fruits är bättre.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt/mer att komma med.