2018-05-29

Black Clay Mask


Det kryllar av svarta ansiktsmasker på marknaden med aktivt kol som säljande ingrediens. Jag tänkte göra en egen variant på temat.

Nu har jag provat Peter Thomas Roths Irish Moor Mud Mask. Den gjorde min hud jätte känslig. Allting som jag applicerade på den sved efteråt och så var det i flera dagar. Min version däremot har inte orsakat denna reaktion hos min hud. Dock kan jag inte garantera att den är irritationsfri för andra personer med känslig/reaktiv hud. Var smarta och gör en patchtest innan ni applicerar nya produkter i hela ansiktet.

Originalet från Peter Thomas Roth är en seg och gelatinös mask. Till skillnad från de klassiska lermaskerna som man är van vid. Det ser ut som gelatinös tjära när man applicerar den på huden och den torkar inte som vanliga lermasker gör. Den är i själva verket en gelmask med en liten tillsats av aktivt kol, torv, lavapulver och lite kaolin. Och en hel del dos annat smått och gott som irriterade min hud. Vad det nu var.

Min version är mer som en klassisk lermask. Skillnaden mot vanliga lermasker som jag har gjort så blir denna fluffig och lätt i konsistensen.

I originalet så är det både torv och lavapulver med i masken. Jag kommer att skippa dessa två ingredienser helt. Varför man har torv med hänvisas till att det ska innehålla mineraler och antioxidanter. Det känns som om det är lite av en överdrift att det ska vara bra med torv i hudvårdsprodukter. Och inte så lite heller. Företagen hänvisar till mumierna som man har hittat i mossar och därför så skulle det även vara bra för oss levande människor. Jag vet inte riktigt... Torv... Mumifiering... Man kan inte få till samma betingelser i masken bara för att det är torv i det som i en mosse. Sedan är den stora frågan om jag/man skulle vilja bli "konserverad" på detta sätt. Jag är inte död än. De kanske skulle sälja torv till de i begravningsbranschen istället. Som ett "grönt" alternativ till balsameringsvätskorna de använder för att kunna hålla liken fräscha i några tusen år. Vad lavat gör i produkten bör vara för att det innehåller svavel. Svavel är bra mot diverse åkommor. Såsom acne och diverse hudproblem. Man skulle kunna ta och ha i lite MSM istället för pulveriserad lava om man vill prova svavel i masken.

Jag har använt den så här:
Jag  har låtit den verka i 15-20 minuter. Tvättar man av den med en frottétvättlapp så får man räkna med att tvättlappen ser lite sorglig ut efteråt. Så här skulle jag tipsa om att försöka skölja av den med enbart vatten istället.

Peter Thomas Roths Irish Moor Mud Purifying Black Mask
Water, Glycerin, Peat, Charcoal Powder, Polyacrylamide, Lava Powder, Sargassum Fusiforme Extract, Kaolin, Bentonite, Lactic Acid, C13-14 Isoparaffin, Isohexadecane, Sodium Acrylate/Sodium Acryloyldimethyl Taurate Copolymer, Dimethicone, Xanthan Gum, Disodium Edta, Polysorbate 80, Laureth-7, Sorbitan Oleate, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate, Phenoxyethanol, Mica


Aloe vera juicen är fuktgivande och lugnande på huden. Så länge huden fixar råvaran. Glycerol fungerar också fuktbindande. Aktivt kol sägs ha en detoxifierande effekt på huden. Om det är så eller inte går alltid att debatera. Sedan så är det svart lera med i receptet. Den har en renande effekt på huden samma effekt har bentonitlera på huden. Svart lera har ett högt järn innehåll. Vilket man märker när man väger upp råvaran. Leran är väldigt tung. Nu ingår inte svart lera i originalet men jag ville ha med något mer som bidrog till den svarta färgen och som samtidigt fyllde en funktion. Masken innehåller även squalane som är bra för torr hy och gör den eteriska oljan mildare på huden. Här så valde jag eterisk apelsinolja och får det hela att lukta helt fantastiskt. Vill man köra oparfymerat är det bara att man tar (motsvarande mängd) mer av squalanet.


Black Clay Mask
40 g aloe vera juice
20 g svart lera
10 g bentonitlera
5 g aktivt kol pulver
15 g glycerol
0.5 g paraben
9 g squalane
0.5 g eterisk olja

Gör så här
Väg upp allt. Väg upp den eteriska oljan tillsammans med squalanet i en glasbägare.

Blanda aloe veran och glycerolet i en glasbägare som kan rymma hela satsen. När det är väl blandat har man i parabenet.

Blanda de torra pulverna för sig. Gör det försiktigt, det dammar väldigt lätt.

Ha sedan ner pulverblandningen ner i bägaren med vätskorna. Rör om försiktigt. Återigen det dammar väldigt lätt. Se till att allt är väl blandat så det inte blir klumpar i masken. Får man problem med klumpar kan man försöka använda en mortel och mortla/mosa bort dem med pistillen.

När det är gjort har man i squalanet med den eteriska oljeblandningen. Rör om ordentligt igen. Ha sedan över masken i lämplig burk.

Etikettera med vad som är och datum.


Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg