2018-03-11

Dofter: Viol

Viol har alltid för mig varit en rätt så tacksam doft. Jag gillar den och de doftoljor som jag har kommit över har nästan alltid varit ok. Även när de har varit "dåliga". Det har inte varit några konstiga undertoner som dyker upp efter ett tag, utan det har alltid luktat viol. Ibland har det bara framgått att den har varit lite syntetisk av sig, ibland inte.

Syntetiska doftoljor
Devon Violet Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar lite mer sött och pudrigt, men fortfarande sofistikerat. Denna är min favorit. Har fungerat bra i diverse tvålar (flytande tvål, skumtvål och glycerintvål). Bör kanske tillägga att den blir väldigt stark om man doserar med 1 %. Det kan vara svårt att få bort lukten från händerna om den används i den mängden i tvålar, man får skölja händerna länge. Jag föredrar 0.5 %, violdoften kommer dessutom fram bättre då.
Parma Violet Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar en aning friskare än Devon varianten.
Viol (Sanna Natur): Sanna Natur finns inte kvar längre, men någon därute kanske har luktat denna. Denna är lite friskare än tvålkökets viol. Den luktar lite "billigt", men inte lika billigt som tvålkökets.
Viol (Tvålköket): Denna är väldigt söt, lite kvalmig. Här är det gränsfall om den är ok eller inte. Är den tilltänkta konsumenten inte så nogräknad så kan den gå hem. Dock så ska man ha klart för sig att denna egentligen är tänkt att endast användas i läpprodukter.
Fragrance Cosmétique Violette (Aroma-Zone): Denna luktar svagt av viol när man luktar direkt från flaskan. I en neutral kräm så påminner den mig om någon hudvårdsprodukt som vi hade hemma när jag var liten (tidigt 80-tal). Vet inte vad bara. Den är inte överväldigande stark i doften (för mig). Har inte provat den i något annat ännu.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.