2018-02-11

Dofter: Fikon

Fikon finns som fikon absolut. Men jag har inte sett till det någonstans. Möjligen är det hiskeligt dyrt om man hittar det. Sedan har man den lilla saken att fikon absolut inte ska användas i hudvård då den är kraftigt fototoxisk.

Är man ute efter en grön, fräsch och lite fruktig not i sina kreationer så är doftolja som luktar fikon värd att prova. Den luktar inte som fikonen i mataffären om någon undrar. Utan om jag har förstått det hela rätt så är det bladen på fikonträdet som alla fikondofter syftar till. Det gäller även fikon absolutet, som på engelska går under namnet Fig leaf absolute.

Syntetiska doftoljor
Fikon (tvålköket): Är en aningens för söt för min nos. Den går an. Det luktar fikon om den, men är inte min favorit. Jag har använt denna i diffusers. Det har gått bra. Det har varit ordentlig doft av den.
Fikon (Sanna Nature): Bra ren fikondoft. Har kanske en lite syntetisk i doften, men den är ok. Inga konstigheter. Anledningen till att jag tar med denna även om de inte finns kvar är för att folk därute kanske har luktat på denna och därmed kanske kan relatera. Jag har använt denna med 1 % i tvålar utan att det har varit för mycket (flytande tvålar och glycerintvål).
Fig Fragrance (The Soap Kitchen): Är söt och rökig. Luktar inte mycket fikon om den.
Mediterranean Fig Fragrance (The Soap Kitchen): Är inte så fikonig. Rätt så söt. Luktar betydligt mer behagligt än deras rena Fig doft. Någonting med den får mig att tänka på Scratch'n Sniff grejerna jag och syrran hade när vi var små (tidigt 80-tal). Påminner lite om någon billig blomdoft.
Pomegranate and Fig Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar inte fikon. Luktar billig herr tvål som är en aningens fruktig.
Lime and Fig Fragrance (The Soap Kitchen): Är riktigt krispig och betydligt mer sprudlande än övriga fikondofter som jag har luktat på. Luktar riktigt gott. Har en ordentlig fikondoft, även om det är lime med i blandningen. Känns riktigt exklusiv. Funkar bra i body creams. Jag har använt denna med 1 % i body creams utan hudbesvär.
Cassis and Fig Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar inte som fikon. Luktar diffust fruktigt och sött.
Fragrance Cosmétique Feuille de Figuier (Aroma-Zone): Luktar inte så mycket fikon om denna. Även om Aroma-Zone i övrigt har rätt så schysta doftoljor, så var inte denna direkt toppen. Den påminner om en av klistermärkena som jag hade när jag var liten. Det var sånna där scratch-n-sniff klistermärken. Var det gurkamärkena? Eller var det klistermärket med skelettet?

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.