2017-12-31

Dofter: Vanilj

En bra vaniljdoft är något som är svårt att få tag på.

Det finns både "naturlig" och syntetisk doft att välja mellan.

Jag tänkte gå igenom vilka som har varit bra och vilka som har varit dåliga. Jag är väldigt kräsen när det kommer till just vaniljdoften. Den rätta vaniljen är svår att få tag.

Nedan är en kort jämförelse mellan olika råvaror, vart jag hittade råvaran, hur de har varit, e.t.c.

På den naturliga fronten så har jag provat följande
Vaniljolja (egengjord): Luktar bara skunk. Här har jag tagit vanilj från vaniljstång och gjort ett utdrag i olja. Luktar mer play-doh än vanilj. Kommer inte att göra denna igen. Kan inte rekommendera någon att prova den varianten.
Vanilla oil infusion (The Soap Kitchen): Samma här. Luktar bara play-doh.
Vanilj eko (Aroma Creative): Luktar alkoholigt, inte den där härliga vaniljdoften som man kan känna i bra parfymer.
Vanilj CO2-extrakt (Organic Makers): Innehåller vanilj från Madagaskar. Luktar gammal vaniljstång. Inte heller den där härliga vaniljdoften som jag är ute efter. I produkter så får jag inte den doft som jag vill ha. Luktar bara sunk i hudvårdsprodukter.
Vanilj extrakt (80 % vanilj, 20 % sprit) (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Samma här som ovan. Luktar spritig vaniljstång och inte vaniljparfym. Vaniljen är även här från Madagaskar vilket betyder att den suger. Är vattenlöslig och går inte att använda i hudoljor.
Vaniljarom (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Är vattenlöslig. Gör sig inge bra i hudvårdsprodukter. Luktar noll. Gör sig inge bra i dryck för den delen heller. Här ska man se upp med de ekologiska aromerna i hudvårdsprodukter som salvor och läppbalsam. Doften surnar i produkten även om de på Crearome säger att det ska gå (Genom att vispa tills produkten har stelnat så aromen håller sig suspenderad i produkten.). Är inge annat än BS från Crearomes sida att koka ihop rövarhistorier så där.

Naturliga alternativ/substitutioner till vaniljen
Benzoin (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Är än så länge den variant som har fungerat bäst i hudvårdsprodukter för mig. Dock så luktar den inte vanilj utan är bara lite varm i doften och fungerar fixerande i blandningar med exempelvis citrus. Gör att citrusen blommar upp och blir sagolik. Ensam är den ganska värdelös. Är oljelöslig.

Sammanfattning över de naturliga råvarorna
Vill man ha bra vanilj i hudvårdsprodukter så ska man inte använda samma sorts vanilj som används i bakning/matlagning. Punktslut. Smaklökar och vårt doftsinne sitter visserligen ihop, men det som fungerar för smaklökarna fungerar inte för nosen.

Tänk på vaniljglass, luktar den någonting? Nej det gör den inte. Många har lärt sig att vaniljglass är en typ av glass som inte har någon smak. Möjligen smakar det kartong om den. Det betyder att man ska hålla sig borta från Madagaskar Vanilj om man är ute efter en bra vaniljdoft i hudvårdsprodukterna.

Bäst effekt har benzoin levererat men den har dock ändå inte varit någon bra vaniljdoft som påminner om kvalitetsparfymernas vanilj.

Syntetiska vaniljdofter
Vanilla sky (Tvålköket): Jag har inte använt denna då den luktar alldeles för sött för mig. Luktar mer godis än parfym och därmed så går den bort.
Vanilj non discolor (The Soap Kitchen): Luktar som om den har blivit kontaminerad med något blommigt och bärigt. Extremt söt. Inge vaniljdoft direkt, utan bara sött.
Vanilj fleurie (Olea Naturtvålar): Nu går det inte att köpa därifrån längre då butiken har upphört. Men man kanske dyker på någon doftolja där ute som kallas för Vanilj fleurie och då kan det vara den här doften. Inte heller den vaniljdoft som jag önskar mig. Luktar varmt, nötig, exotiskt och blommig. Får mig att tänka på Nya Zeeland. Den har trotts detta inte varit helt oanvändbar för mig. Den luktar gott, men det luktar bara inte vanilj om den.
Vanilla Bean Fragrance Oil (Gracefruit): Är lite söt, men samtidigt den vanilj som luktar mest vanilj som jag har hittat för hudvårdsprodukter och verkar i flaskan väldigt ok. För att vara vanilj. Denna ska vara sammansatt för att inte missfärga slutprodukten, d.v.s. ska vara non-discolorating. Missfärgningar av slutprodukten är något som är väldigt vanligt så fort något innehåller vanilj. Att denna redan är behandlad för att inte skapa med oreda färgmässigt är bara positivt, då behöver man inte slänga ut men pengar på en stabiliserare. Dock så ska man ha klart för sig att stabiliserare inte förhindrar den bruna missfärgningen helt utan det tar bara längre tid för att det ska hända. Vekar än så länge vara en vinnare för doftsättning av hudvårdsprodukter. Dock så har jag inte hunnit testa denna ännu, men det verkar lovande. Den är inte perfekt, men det är en accetabel vaniljdoft.
Vanilla fragrance Oil for candles (The Soap Kitchen): Denna luktar så gott. Precis som jag vill att en vanilj ska göra, dock så är denna endast till för ljus och inte för hudvårdsprodukter. Jag har provat den i ljus och lukten håller sig bra där. Dock så upptäckte jag att sojavaxet jag använde sotade så mycket att jag mådde illa. Dock så fungerar doftljusen som är kvar som bra potpurrier i skåpen här hemma.
Fragrance Cosmétique Fleur de Vanille (Aroma-Zone): Denna påminner lite om Vanilj fleurie från Olea Naturtvålar om man luktar direkt från flaskan. Lite mindre syntetisk dock. I en neutral kräm så luktar det mer vanlig vanilj i den vilket är förvånande. Dock så ska man vara beredd på kartongeffekten som snabbt kan uppstå med vanilj. Med kartongeffekten så menar jag att det luktar som gammal vaniljglass som har legat i frysen för länge. Jag har provat den i flytande tvål och den har än så länge uppfört sig relativt väl även där. Jag har inte upplevt så mycket blommighet i produkterna.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.