2017-11-28

Coconut Cleansing Balm


I receptet används en typ av kokosolja som är solid/fast i konsistensen under 28ºC. Så om det inte är väldigt varmt inne så ska den vara fast i rumstemperatur. Oljan som jag har använt är jämnare i konsistensen jämfört med vanlig kallpressad kokosolja som brukar vara delvis flytande och delvis fast i konsistensen samtidigt, d.v.s. grynig.

Den vanliga kokosolja som finns i matbutikerna och som säljs i de klassiska silverpaketen är raffinerad, men den har fel smältpunkt. Den har vanligen även lite dålig hållbarhet (enligt min erfarenhet) och bör därför undvikas om man ska göra andra produkter än kallrörd tvål eller ischoklad. Allt detta betyder att den inte går att använda till detta projekt då slutprodukten kommer att skvalpa i burken när den förvaras i rumstemperatur samt bli dålig i förtid. Stoppar man in den i kylen för att den ska vara fast så kommer produkten bara vara stenhård och man kommer att dra sig för att använda den.

Kokosolja kan ställa till det för fet hy, även om den beskrivs som antibakteriell, etc. Pluggas porerna igen så pluggas de igen och det är inget som man kan göra något åt annat än att låta bli att använda kokosolja i sin hudvårdsrutin om man får problem av den. De som säger att man använder kokosoljan fel bara för att man får dålig hy av den har fel och man ska inte lyssna på dessa personer i fortsättningen. Funkar det inte så funkar det och det är inget man kan göra något åt.

För mig så har det funkat ovanligt bra, trots att jag har fet kombinations hy. Då har jag använt den som sminkborttagare, dvs använt den till första rengöringen på kvällen då jag har haft SPF och/smink i ansiktet. Efter det har jag följt upp med en annan rengöring för att rengöra huden. Rengöringen smälter snabbt och blir som lättflytande olja och emulgeras väldigt snabbt med vatten. Den blir inte tjock och krämig i kontakt med vatten som det kan bli med andra typer av rengöringar som jag tidigare har gjort.

RMS beauty har en version av kokosrengöring med enbart kokosolja och den kan inte emulgeras med vatten. Fördelen med att den kan emulgeras med vatten är att det blir lättare att få bort mascara från fransarna. Klegget (oljan och mascaran) sitter inte fast vid fransarna utan försvinner lätt med vattnet från tvättlappen. Så se receptet nedan som en förbättrad version av den och inte en dupe.

Rengöringen innehåller PEG-40 hydrogenated castor oil som gör det möjligt att emulgera produkten med vatten. Detta underlättar borttagningen av mascara radikalt.

Rosmarin antioxidanten är med som antioxidant så produkten håller sig fräsch och inte blir dålig i förtid.

Då det inte är kokosdoft på min kokosolja så har jag valt att tillsätta doft. Först så tänkte jag ta kokosdoft men den jag har är sådär. Så det fick bli eteriska oljor i formen av petitgrain citron och petitgrain pomerans. Jag tog 50:50 av dessa två. Vill man ta kokosdoftolja istället för eteriska oljor så kan det vara klokt att ta 0.5 g eller mindre. Kom då ihåg att öka mängden raffinerad kokosolja så receptet fortfarande blir 100 g. Allra bäst är att följa återförsäljarens anvisningar för doseringen. Det är även viktigt att ha koll på att doftoljan är oljelösölig och inte vattenlöslig.

Coconut Cleansing Balm
96.9 g raffinerad kokosolja
2 g PEG-40 hydrogenated castor oil
0.1 g rosmarin antioxidant
0.5 g petitgrain citron
0.5 g petitgrain pomerans

Gör så här
Väg upp allt.

Värm kokosoljan i ett varmt vattenbad.

Vid 40ºC ha i PEG-40 hydrogenated castor oil och rör om ordentligt.

När temperaturen har nått 30ºC så åker rosmarin antioxidant och eterisk olja (eller doftolja) ner. Rör om ordentligt.

Häll upp på en ren burk med tätt lock, etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg