2017-10-24

Ögoncrème med koffein

Idag tänkte jag ta upp hur man gör en egen ögoncrème som gör mer än bara återfuktar och återfettar huden runt ögonen. Det ingår lite olika aktiva ämnen (sk cosmeceuticals) såsom ferulsyra, koffein, kolesterol, A-vitamin (retinol palmitat) och hyaluronsyra.

Denna crème känns inte fet på något sätt. Visserligen har alla sina preferenser hur de vill ha saker och ting. För mig så har jag inte haft några problem med denna ögoncrème, den har gått snabbt in i huden utan att irritera. Huden har bara känts mjuk och återfuktad.

Den återfuktar huden med propanediol, natriumlaktat och hyaluronsyra, det ingår lite koffein i formen av kaffesmör, men det är även extra rent koffein tillsatt för minskad puffighet.

Propanediolet hjälper även aktiva ämnen att penetrera huden bättre så dessa kommer längre ner i huden än vad de annars skulle göra på egenhand. Denna hjälper även till med att lösa ferulsyran som ingår i receptet.

Ferulsyra är med som en kraftfull antioxidant, är bra för de ingående råvarorna och din hy.

Trollhasselhydrolatet är inte så kraftigt sammandragande som vissa vill få det till. Den sammandragande effekten är beroende på vilken kvalitet som man har fått tag på. Det är viktigt att man använder den alkoholfria varianten (hydrolatet). Kan ej ersättas med ett avkok på växten. Använd hydrolatet och inte destillatet som innehåller alkohol. Ska vara antiinflammatorisk och innehåller antioxidanter vilket alltid är trevligt.

Kamomillhydrolatet är lugnande på huden, luktar dock inte så gott utan här gäller det att inte använda för mycket i produkterna.

Kaffesmöret innehåller upp till 1 % koffein, iallafall i det smör som jag har hemma enligt faktabladen som man kan läsa för de ingående råvarorna (tillhandahålls av råvaruleverantören). Det betyder inte att man får en exakt mängd koffein i sin produkt även om man skulle använda smöret rent då det är ett osäkert värde, det kan vara 1 % i smöret men det kan lika gärna vara 0.5 %. Koffeinet ska hjälpa till med att motverka plufsighet och sägs göra fettcellerna som vanligtvis förvarar fett omvandlas till att bränna fett och på så sätt så minskas påsarna förhoppningsvis. Det som jag har hemma innehåller 50-70 % kaffeolja och resten är hydrogenerad vegetabilisk olja. Hur de har lyckats få koffeinet i smöret är en annan fråga då koffein är vattenlösligt.

Men för att vara säker på att jag verkligen har koffein i produkten som har en chans att göra något så tillsätter jag rent koffein. Som finns att köpa rent i utländska gör det själv butiker för hudvårdsprodukter. Det är viktigt att det är kosmetisk kvalitet som man har köpt. Det är viktigt att man inte försöker sig på att mala ner koffeintabletter i sina kreationer, dessa tabletter innehåller andra saker utöver koffein som inte är lämpliga att ha i hudvårdsprodukter.

Squalane är fuktbindande.

Både marulaoljan och tamanuoljan är med för deras antioxidativa egenskaper.

Kolesterolet är bra för torr hy.

A-vitaminet (retinol palmitate) som jag har använt är den mildaste formen av A-vitamin som man kan använda till hudvårdsprodukter. Denna är egentligen helt ofarlig att använda om man är gravid (detta gäller även för alla receptfria retinol-produkter), men för säkerhets skull så ska man inte använda dessa om man är på smällen. Retinol palmitat penetrerar inte huden så bra som andra former av retinol gör. Detta gör den mindre effektiv, men jag upplever att den ändå har en viss effekt på huden så jag inkluderar den i nästan alla mina kreationer.

Hur jag använder produkten
Jag tar en klick stor som en pinjenöt till varje öga, och med ringfingret så går jag runt ögat, men inte på ögonlocket och försiktigt stryker jag ut produkten runt ögonen. Jag börjar under ögat, går mot näsroten, upp och sedan under ögonbrynet, dvs där det är skrynkligt och finns risk för häng (vilket syns extra bra på mig när jag är trött), sedan ner och under ögat igen. Jag gör några sådana varv tills jag känner mig nöjd.

Har man torra ögonlock kan man applicera ögoncrème även där, jag har inte det problemet utan det raka motsatta, dvs superoljiga ögonlock. Jag blir inte puffig av ögoncrèmer, jag har inte det problemet.

Jag har använt ögoncrèmen både morgon och kväll efter serum men innan ansiktscrème. Jag så väldigt nöjd med produkten. För mig så tar den bukt med skrynklet ovanför ögonlocken (där det kan hänga), kan ha med koffeinet att göra. Jag upplever att huden sitter tajtare och därmed ser mindre skrynklig ut. Jag upplever inte att den påverkar min hållbarheten av ögonskuggor som jag använder. Mina ögonlock är väldigt flottiga av naturen och det är inte mycket som lyckas hålla tillbaka min huds naturliga produktion av sminkborttagare. Jag upplever inte att ögoncrèmer har någon speciell negativ påverkan på hållbarheten.

Ordningsföljden för produkterna är denna
Rengöring, exfolierande lotion, fuktlotion, fuktserum, oljeserum/balm, ögoncrème, ansiktscrème och dagtid SPF.

Ögoncrème med koffein
Fettfasen
10 g squalane
5 g kaffesmör
0.5 g kolesterol
0.5 g cetylalkohol
3.5 g VE-fett

Vattenfasen
5 g MF-fett
42.2 g vatten
5 g kamomillhydrolat
5 g trollhasselhydrolat
0.5 g koffein
0.3 g xantangum
0.5 g paraben

Vid 35ºC
5 g kallpressad avokadoolja
1.5 g tamanuolja
3.5 g marulaolja
2 g naturligt E-vitamin
1 g A-vitamin (retinol palmitat)

Ferulsyrablandningen (ska i vid 35ºC)
4 g propanediol
0.5 g ferulsyra
0.5 g hyaluronsyra med låg molekylvikt

Vid 25ºC
0.1 g citronsyra
3.3 g natriumlaktat (60 % lösning)
0.1 g rosmarin antioxidant
0.5 g mjölksyra

Gör så här
Väg upp allt separat.

Värm propanediolet och ferulsyran tillsammans i en liten glasbägare i ett varmt vattenbad tills ferulsyran har löst sig i propanediolet. Ställ bägaren åt sidan. Hyaluronsyran ska senare ner i denna blandning, men inte nu.

Ha i alla ingredienser som ska i oljefasen i en egen värmetålig glasbägare. Gör likadant för vattenfasen, som ska i en egen bägare, men här kan det vara klokt att först tillsätta xantangumet till vätskan innan allt annat och röra ordentligt med en liten ballongvisp så man inte får några klumpar.

Sedan är det bara att värma båda faserna till 75ºC.

Sedan häller man oljefasen ner i vattenfasen, här gäller det att vara noga.

Observera detta!
Häll ner oljefasen i en tunn stril under konstant omrörning ner i vattenfasen.

Fortsätt att vispa i 5 min när bägaren fortfarande står i vattenbadet (man kan ta bort kastrullen från plattan).

Sedan är det bara att ta ur bägaren från vattenbadet men fortsätt att vispa i någon minut till.

Sedan kan man långsamt kyla krämen (kallt vattenbad), fortfarande under kraftig omrörning tills den når en temperatur på 50ºC.

När krämen nått 50ºC kan man ta det lugnare med omrörningen.

Vid 35ºC har man i hyaluronsyran ner i ferulsyreblandningen, rör om så det inte blir några klumpar och sedan har man ner detta i crèmen.

Ha sedan i de ingredienser som ska i vid 25ºC.

Pytsa upp på små burkar eller i en/flera airlesspumpflaska.

Etikettera med vad som är i och datum.

Använd förståndet och gör en patchtest innan ni påbörjar använda något, prova på en liten yta med tunn hud och applicera flera gånger under några dygn för att kontrollera eventuell känslighet. Mina recept är inte anpassade för allergiker, personer med extremt känslig hy eller med diverse tillstånd och/eller sjukdomar. Jag tar inget ansvar för felaktigt använda produkter eller misslyckade produkter.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg