2017-01-03

Lyxig glow mist

Nu när det är vinter ute känns iallafall min hud lite torrare än vanligt och jag har då upplevt att min vanliga fuktspray för ansiktet inte har levt upp till förväntningarna. Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har samma problem, där huden är fläckvis torrare än övriga ansiktshuden.

För att försöka fixa till detta så tänkte jag så här att jag gör en fuktspray för ansiktet med lite trevliga oljor och inte bara vattenlösliga råvaror och förhoppningsvis som samtidigt inte förstör sminket så man kan använda denna på jobbet eller ute bland folk.

Dock så kan det vara bra att hålla på med sprayandet av produkten i ensamhet, som inne på toan. Alla uppskattar inte att man sprayar ditten eller datten även om det bara kommer på en själv.

Nu kan man visserligen ta vilka eteriska oljor som man vill till denna, eller helt sonika utesluta dessa helt om man så vill.

Som inspirationskälla har jag haft Pixi's glow mist och jag har uteslutit flera råvaror för att antingen så har jag inte just dessa råvaror eller så tycker jag inte att de behövs av olika anledningar.

Pixi glow mist INCI
water, olive oil, dipropylene glycol, butylene glycol, propolis extract, niacinamide, argania spinosa kernel oil, aloe barbadensis leaf extract, betaine, sodium hyaluronate, PEG/PPG-17/6 copolymer, panthenol, safflower seed oil, avocado oil, evening primrose oil, rosa canina fruit oil, jojoba seed oil, macadamia integrifolia seed oil, 1,2-hexanediol, caprylyl glycol, anise fruit extract, adenosine, rose flower oil, tagetes minuta flower oil, mentha arvensis leaf oil, elettaria cardamomum seed oil, thyme oil, clove leaf oil, tea tree leaf oil, vetiveria zizanoides root oil, cymbopogon schoenanthus oil, pelargonium graveolens flower oil, lavender oil, lemon peel oil, orange peel oil.

Istället för aloe barbadensis leaf extract så tänkte jag använda helt vanlig aloe vera juice. Enkelt och bra.

D-pantenol är lugnande för huden, hjälper huden att läka och är återfuktande.

De vegetabiliska oljor som används är: olivolja, arganolja, tistelolja, avokadoolja, nattljusolja, jojobaolja och makadamiolja. Angående nattljusoljan så substituerar jag den med lite extra nyponfröolja då jag inte har nattljusolja hemma och varför just nyponfröoljan är för att den precis som nattljusoljan är en torr olja.

Hyaluronsyra doseras för det mesta med 1 %, men slutprodukten kan bli lite tjock i konsistensen för att det ska funka i en spray till ansiktet. Har man hyaluronsyra med låg molekylvikt hemma så kan man testa att använda 1 % av denna då den inte producerar ett lika tjockt gel som den vanliga hyaluronsyran gör. Men det kan vara bra att vara beredd på att det fortfarande kan vara för tjockt för att kunna sprayas. Istället för hyaluronsyra så tänkte jag använda mig utav natriumlaktat, för mig känns det lite väl exklusivt att använda hyaluronsyra till en ansiktsspray. Jag använder mig utav den flytande varianten som är 60 % natriumlaktat, har man den fasta formen hemma så måste man dosera lägre då den är mer koncentrerad.

Jag har tillsatt rosmarin antioxidant som en liten extra försäkring mot oxidation, det är inte kul om man upptäcker att produkten har blivit dålig i förtid bara för att man har skippat antioxidationsmedel. Dock kan det vara bra att veta att man inte kan trolla med antioxidationsmedel så att härskna och gamla oljor (inkl eteriska oljor) blir som nya bara för att man har tillsatt antioxidationsmedel. Och självklart har jag tillsatt paraben i mitt recept för att jag inte vill att det ska växa mikroorganismer i min produkt.

Eteriska oljor som de har använt i Pixi's version är: ros, tagetes, åkermynta, kardemumma, timjan, kryddnejlika, tea tree, vetivert, citrongräs, rosengeranium, lavendel, citron och apelsin. Jag har valt att använda helt annorlunda eteriska oljor än vad de har gjort för att få till en fräsch doft. Observera dock att inte alla kan använda eteriska oljor till ansiktet, var och en får själv kolla upp/ha koll på vad som går att använda, speciellt om man är gravid, har epilepsi, hjärtproblem, har känslig hy, etc etc. Vissa oljor passar helt inte att ha i ansiktet eller om man ska vistas ute i solen.

Lyxig glow mist
Vattenfasen
75.5 g vatten
10 g aloe vera juice
3 g glycerol
3.3 g natriumlaktat (om man använder flytande 60 %-ig natriumlaktat)
0.5 g paraben
0.5 g D-pantenol (flytande)
0.1 g citronsyra

Oljefasen
3 g kallpressad olivolja
1 g deodoriserad arganolja
0.5 g kallpressad tistelolja
0.5 g kallpressad avokadoolja
1 g kallpressad nyponfröolja
0.5 g jojobaolja (valfri kvalitet)
0.5 g kallpressad makadamiolja
0.1 g rosmarin antioxidant
9 dr bergamott, bergaptenfri
3 dr rosengeranium
3 dr citronmeliss
3 dr petitgrain pomerans
3 dr neroli

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda till oljefasen, dvs de vegetabiliska oljorna, rosmarin antioxidanten och eventuellt de eteriska oljorna.

Tillsätt alla ingredienser som ska ner i vattenfasen.

Häll över i en ren flaska, häll sedan över oljefasen, korka igen med en sprayinsats.

Etikettera med vad som är i och datum.

När ni ska använda misten så skakar man flaskan så de två skikten tillfälligt blandar sig, slut ögonen och spraya ansiktet.

OBS!
Var försiktiga så ni inte får fettfläckar känsliga ytor såsom, kläder, möbler eller golv, etc.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg