2016-03-22

Emulgerande rengöringsolja

Här kommer ett recept på en tunn rengöringsolja som ska/kan emulgeras med vatten och på så sätt så ska det bli lättare att få bort sminket och annat äckel som har producerats under dagen/natten.

Kan användas som första och andra rengöring samt som morgonrengöring om man så önskar, tillsammans med en varm fuktad tvättlapp. Observera att detta inte är en skölja av produkt, utan du behöver en tvättlapp för att effektivt få bort all smuts.

I detta recept så har jag försökt välja så tunna oljor som möjligt, nu menar jag inte torra oljor utan de som känns vattentunna i konsistensen. För dessa tunnflytande oljor så har jag valt fraktionerad kokosolja (Caprylic/Capric triglyceride) och raffinerad jojobaolja. Vanlig kallpressad jojobaolja är betydligt tjockare i konsistensen samt är för gul då jag vill att rengöringsoljan ska se ut som vatten dvs helt transparent.

Ricinoljan är däremot inte vattentunn i konsistensen utan är snarare riktigt viskös i konsistensen och jag har därför valt att använda 10 %, ökar man på denna till 30 % så kan jag inte garantera att produkten fortfarande blir lika tunn i konsistensen.

Risklioljan är med som neutralt medium (bulk), få personer brukar reagera på denna olja. Innehåller lite steroler och andra ämnen som är bra för huden.

Använd produkten så här
Ta en lagom stor mängd med rena och torra händer, massera in på torr hud, ansikte och hals. Ta lite vatten i handen och emulgera oljan (valfritt). Ta sedan den blöta och varma tvättlappen och massera försiktigt huden samtidigt som du torkar av produkten från huden med tvättlappen.

För marsvinsanvändning (hårlösa marsvin)
För att rengöra naken marsvinens hud så använder jag en oparfymerad version av denna rengöringsolja. Då gör jag så att jag smörjer/kladdar in grisen rätt så frikostigt med rengöringsoljan. Sedan så tar jag en varm och fuktig frottétvättlapp och tvättar av oljan. Sedan så upprepar jag proceduren. Använder en ny tvättlapp och tvättar av oljan. Sedan så torkar jag grisen torr och smörjer med propyless.

Emulgerande rengöringsolja (Skinny Piggy Cleanser)
10 g ricinolja
5 g vattenlösliga olivoljeestrar (Glycereth-8 Olive Oil esters)
20 g fraktionerad kokosolja (Caprylic/Capric triglyceride)
35 g riskliolja
30 g raffinerad jojobaolja
4 dr rosmarin antioxidant
ev. eteriska oljor

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda allt och häll upp på en ren flaska, sätt gärna i en pumpinsats så det blir lättare att dosera oljan.

Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg