2016-02-24

Honey Sheet Mask

Denna produkt är fuktgivande och lätt exfolierande. Se till att själva masken blir jämnt dränkt med produkt för bäst effekt. Den inre delen av pucken kan ha lite problem med att suga åt sig av produkten så man kan behöva veckla ut den och droppa på lite mer där.
Den här gången är det honung på schemat och jag bestämde mig för att testa den i en ansiktsmask. Honung kan jäsa i hudvårdsprodukter om man har otur, jag chansade och tillsatte den till de övriga råvarorna i denna produkt och då utan att värma produkten för jag ville se om den kunde jäsa när den var konserverad med paraben och 10 % silvervatten.

Min produkt har inte jäst och då har den stått i badrummet där det är varmt och gosigt, men jag kan inte garantera att det inte kommer att jäsa om ni väljer att göra produkten. Så ni vet.

Häll därför inte upp produkten i en glasflaska, börjar det att jäsa kan flaskan gå sönder och det blir produkt och glassplitter överallt. Använd en plastflaska med disktop kork istället och skulle det börja jäsa så öppnar sig kapsylen istället för att spränga flaskan.

Använd den så här
Lås dörren till badrummet. Rengör ansiktet ordentligt, man kan om man vill applicera glow lotion (sk acid toner) innan man applicerar masken. Lägg masken, se till att den sitter bra. Låt verka i 15-20 minuter, den ska inte torka, har det torkat så får du sämre fuktgivande effekt. Ta av masken applicera fuktlotion, serum, ansiktsolja/oljeserum/balm, ögoncrème och slutligen fuktcrème. Är det dagtid så applicera solskydd efter fuktcrèmen.

Personligen så är jag väldigt nöjd med detta recept, huden känns ordentligt återfuktad om man har låtit masken verka i 20 minuter.

Honey Sheet Mask
10 g kamomillhydrolat
10 g silvervatten
28.4 g vatten
30 g honung
20 g glycerol
1 g propolistinktur
0.5 g paraben
0.1 g citronsyra

Gör så här
Väg upp allt och blanda ihop.

Häll över i en ren plastflaska med disktop kork.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg