2015-12-01

Rengöringslotion

Här kommer ett recept på rengöringslotion som även fungerar som ögonsminksborttagare, jag kan dock inte garantera att den tar bort alla typer av mascaror.

Kan användas både som första och/eller andra rengöringen samt till morgonrengöring om man så vill. Själv föredrar jag att enbart använda denna till att ta bort ögonsmink med.

Kom bara ihåg att skölja bort resterna då den innehåller sockertensid som inte ska ligga kvar på huden allt för länge. Väljer man att inte använda sockertensiden är det inte säkert att den fixar att ta bort all mascara.

Undvik att tillsätta eteriska oljor om ni har tänkt att ta bort ögonsmink med denna.

Använd den så här
Ta en stor klick i handen, massera in på torrt ansikte och dekolletage. Tvätta av med en blöt och varm tvättlapp.

Ska ni bara ta bort ögonsmink med denna använder jag den efter första rengöringen men innan andra rengöringen. Då gör jag så att jag tar en klutt i handen och masserar försiktigt där ögonsminket sitter och när jag känner att all mascara är upplöst så sköljer jag av med vatten.

Rengöringslotion
Fettfasen
10 g ricinolja
1 g cetylalkohol
1.6 g VE-fett

Vattenfasen
2.5 g MF-fett
77.3 g vatten
3.2 g glycerol
0.3 g xantangum
0.5 g paraben

Vid 35ºC
0.5 g E-vitamin
2.6 g sockertensid

Vid 25ºC
0.5 g mjölksyra

Gör så här
Väg upp allting med en våg som har två decimaler.

Ha i alla ingredienser som ska i oljefasen i en värmetålig bägare. Gör lika dant för vattenfasen, som ska i en egen bägare, men här kan det vara klokt att först tillsätta xantangumet till vätskan innan allt annat och röra ordentligt så man inte får några klumpar.

Sedan är det bara att värma båda faserna till 75ºC i vattenbad.

Sedan häller man oljefasen långsamt ner i vattenfasen och här gäller det att vara noga.

Observera detta!
Häll ner oljefasen i en tunn stril under konstant omrörning ner i vattenfasen.

Fortsätt att vispa i 5 min när bägaren fortfarande står i vattenbadet (man kan ta bort kastrullen från plattan).

Sedan är det bara att ta ur bägaren från vattenbadet men fortsätt att vispa i någon minut till.

Sedan kan man långsamt kyla krämen i kallt vattenbad, fortfarande under kraftig omrörning tills den når en temperatur på 50ºC.

När krämen nått 50ºC kan man ta det lugnare med omrörningen.

Sedan när man når 35ºC och 25ºC har man i de ingredienser som ska i då.

Häll upp i en ren flaska som är klämvänlig eller som har en pumpinsats. Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg