2015-06-25

Bifas remover

Till denna produkt vill man att oljan ska vara så lättflytande som möjligt, den får inte kännas torr på huden samtidigt som det inte ska bli kladdigt.

Jag kan erkänna att jag aldrig har riktigt lyckats med att få bort smink med sk bifasprodukter utan jag föredrar själv ögonsminkborttagare som inte är flottiga och som inte kräver bomullsrondeller för att ta bort sminket med, denna typ av produkt (bifas) kanske mer passar människor som använder vattenfast mascara. Nu har inte jag testat denna produkt med vattenfast mascara då jag inte använder en vattenfast sådan så jag kan inte säga om den verkligen löser upp den typen av mascara.

Kan meddela att jag en gång fick ett generöst prov på Lancomes bi facil (tror det var 15-30 ml i flaskan) och den sög rejält, jag använde upp hela provet på ett öga men fick ändå inte bort sminket.

Nu för denna produkt har jag provat med både hampaolja och estern isopropylmyristat i två olika produkter för att se vad det blir för skillnad.

Med hampaoljan så blir huden väldigt flottig efteråt vilket jag inte gillar, man får grumlig syn och det är flottigt och allt smink har inte försvunnit och jag har då tagit till min vanliga remover efteråt för att få bort detta lager med flott och de svarta resterna vid fransarna.

Med isopropylmyristatet så blev det lite bättre, det kändes mindre flottigt och jag fick bort mer av mascaran, men det var fortfarande flottigt efteråt som irriterade mina ögon så jag var tvungen att följa upp även här med min vanliga ögonsminkborttagare för att bli av med denna flottiga känsla.

Saltet i produkten är med för att minimera risken för sveda i ögonen, 0.9 % salt är samma salthalt som vi har i kroppen.

Hur man använder produkten
Används som en vanlig bifas eye makeup remover. Dvs fukta en bomullsrondell, krama ur vattnet, skaka flaskan så skikten tillfälligt blandar sig och ha på en lagom stor klick produkt på rondellen. Låt rondellen ligga an mot ögonlocket lagom länge (30-60 s) för att lösa upp sminket så mycket som möjligt (för att minimera gnugg). Sedan torkar ni bort sminket väldigt försiktigt med rondellen. Gnugga aldrig! Gnugg kan skada den tunna huden runt ögonen och om inte annat så kan huden bli irriterad.

Bifas remover
Oljefasen
50 g hampaolja/fraktionerad kokosolja/squalane/estrar (ex. isopropylmyristat)/hasselnötsolja/ängskrasseolja (eng. meadowfoam oil)
2 dr rosmarin antioxidant

Vattenfasen
43.5 g dest.vatten eller valfritt hydrolat
5 g glycerol
0.9 g salt
0.5 g paraben
0.1 g citronsyra

Gör så här
Väg upp vattenfasen först, häll upp i en ren flaska, sätt på korken och skaka tills allt har löst sig.

Väg nu upp oljefasen, häll ner i samma flaska som vattenfasen, korka igen och skaka.

Det är nu klart.

Sätt på en etikett och den är klar att användas.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg