2015-06-18

Bengelé med alun

Jag har gjort en annan version på produkt för benen som förhoppningsvis minskar risken för åderbråck, ådernät och värk i benen.

Produkten är tänkt att användas varje morgon och helst i förebyggande syfte och man kan också om man vill använda den på kvällen.

Jag tycker iallafall att det känns bättre i benen efter att jag har applicerat denna gel, jag har mindre ont och det känns lättare i benen och det blir inte lika jobbig de dagar man står mycket. Sedan om den nu verkligen tar bort alla fula blodkärl som har tittat fram genom årens lopp är en annan femma. Jag i nu läget mest problem med ådernät, och för mig så kan det göra riktigt ont i benen av dessa och speciellt om de är färska.

Angående xantangumet så blev det för lös konsisten med 1 g, så jag ökade upp till 2 g. Det resulterade i att gelén blev rätt så stabbig, men den var trots detta fullt användbar, gelén var bara lite knepig att få ur flaskan. Man får själv prova fram vilken mängd man tycker verkar bra.

Hästkastanjglyceritet sägs skapa som en osynlig stödstrumpa där man applicerar den.

Trollhasselhydrolat tillsatte denna gång och den ska fungera sammandragande på huden.

Bengelé med alun
Oljefasen
5 g tistelolja, kallpressad
1 g naturligt E-vitamin
6 dr citron
6 dr cypress
6 dr ceder
6 dr pepparmynta

Vattenfasen
70.9 g dest.vatten
5 g hästkastanjglycerit
10 g trollhasselhydrolat
5 g alun
1.5-2 g xantangum
0.5 g paraben
0.5 g mjölksyra
0.1 g citronsyra

Gör så här
Väg upp allt. Blanda ihop de oljelösliga råvarorna för sig.

Blanda ihop allt vattenlöslig förutom xantangumet. Se till att alunet löser sig ordentligt.

När det är gjort vispar man ner xantangumet med en liten ballongvisp.

Vänta nu 20 minuter och rör sedan om i geléet. Rör nu ner oljefasen i gelén.

Häll upp på klämvänlig flaska och etikettera.

Viktigt!
Kom även ihåg att göra tåhävningar lite då och då under dagen, det är även bra att göra om man sitter mycket, flyger länge e.t.c. Muskelpumpen hjälper till att motverka otäcka åderbråck.

Sedan upplever jag att de ytliga blodkärlen på mina ben blir mindre synliga på mig de dagar de har varit extra framträdande om jag då stretchar samma typer av muskler som jag stretchar mot min falska ischias som jag känner av ibland. Misstänker att de stela musklerna som även påverkar min falska ischias även kan ha ett finger med i spelen angående dessa fula ytliga blodkärl (ådernät) som mina ben är fulla av och som det blir mer och mer av för varje år som går.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg