2014-06-02

Jojobaolja

Simmondsia chinensis/Buxus chinensis

Innehåll
Består upp till 97 % vaxestrar som är enkelomättade, raka kedjor av syror och alkoholer med hög molekylvikt. Sen kan variationer förekomma i molekylvikten beroende på vart man har skördat växten. Fettsyrorna är bundna till alkoholer istället för glycerol som annars brukar vara standard i oljor och räknas därmed som ett vax.

Men jojobaolja innehåller fortfarande fettsyror, men de är förestrade med fettalkoholerns cetylalkohol och oleinalkohol och tillsammans med fettsyrorna bildar de vaxestrar. Palmitinsyra 3 %, palmitolsyra 1 %, oljesyra 5-15 %, gadoljesyra 66-80 %, erukasyra 10-20 %, andra fettsyror upp till 6 %. Innehåller endast spår av E-vitamin.

Allmänt
Jojobaoljan klassificeras kemiskt som en vaxester. Då den består till största delen av flytande vax. Och eftersom den ser ut så liknar den mer människans sebum och valfett än andra vegetabiliska oljor som består av triglycerider. Detta gör även oljan tålig mot härskning.

Skillnaden mellan triglycerider och vaxestrar är att i triglycerider är fettsyrorna är bundna till glycerol, för vaxestrar är de istället bundna till fettalkoholer. Men cetylalkoholerna i jojobaoljan hjälper inte till med emulgeringen då de är bundna till fettsyrorna och man kan därmed inte ersätta valrav rätt av med lika mycket jojobaolja. Man måste tillsätta extra cetylalkohol för att det ska fungera, 25 % av valravsmängden (vikten) måste bestå utav cetylalkohol, de resterande 75 % kan man ersätta med jojobaolja.

Vad den används till
Jojobaoljan används i alla möjliga olika produkter, crèmer, smink, hårprodukter, etc. Folk som är nya med att använda vegetabiliska oljor som hudvård och som vanligtvis anser att man får dålig hy av flott är väldigt fascinerade av jojobaoljan. Oljan är allmänt mjukgörande för huden.

I studier på försöksdjur har man sett att den kan hjälpa till med att transportera andra ämnen ner i huden. På möss så transporteras oljan in i kroppen genom hårfolliklarna. Kan kanske vara användbart om man vill få ner andra ämnen ner djupare i huden.

Jojobaolja är bra att använda vid fet hy eller seborré i hårbotten då den ska reglera talgutsöndringen. Oljan blandar sig med sebumet och minimerar risken att man får tilltäppta porer.

Passar även bra till hårbalsam. Vaxet lägger sig runt hårstråna och håret blir glansigt.

Ska ha en viss solskyddande verkan, jag skulle inte satsa allt för mycket på skyddet utan det är bättre att använda ett korrekt solskydd och mer se jojobaoljans eventuellt skyddande verkan mot solstrålarna som ett plus i kanten och inte en garanti.

Vad jag har använt den till
Den här tillhör inte min favoritolja direkt. Jag tycker att den är lite tråkig, innehåller inte så mycket trevliga saker för huden som andra oljor som sesamoljan gör. Så jag skulle aldrig använda den ensam som någon vårdande olja, i de fall där jag använt crèmer med endast jojobaolja som fett så har hyn blivit sträv och glåmig efter en månads användning. Utan jag använder den mest till hårbalsam.

Har provat den som oljeinpackning för håret tillsammans med sesamolja, jag tyckte inte det blev så bra, sesamoljan var bättre på egen hand än tillsammans med jojobaolja.

En sak som jag då och då använder jojobaoljan till är att ta bort milier, de där vita runda plupparna som sitter i huden runt ögonen på exempelvis ögonlocken. De uppkommer för det mesta av att man har använt feta produkter på den tunna huden runt ögonen. Jag gör så att jag tar lite jojobaolja på en tops och duttar försiktigt på milien. Det här gör jag på kvällen innan jag ska lägga mig, och det är lite olika på hur länge man måste upprepa den här proceduren. Ibland har det räckt med 2-3 ggr ibland har jag fått hålla på i kanske två veckor.

Källor
The Final Report of the Cosmetic Ingredient Review Expert Panel - Safety Assessment of Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Wax, Hydrogenated Jojoba Oil, Hydrolyzed Jojoba Esters, Isomerized Jojoba Oil, Jojoba Esters, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Butter, Jojoba Alcohol, and Synthetic Jojoba Oil, 23 September 2008
Guldet från växterna, Finn Andersen
Shenet
Egen erfarenhet