2014-05-30

Tefröolja

Camellia sinensis, C. sasanqua, C. japonica

Googlar man lite på vad den här typen av olja så upptäcker man ganska snart att den "äkta" tefröoljan är en klassiker i Japan och Kina, vad nu äkta menas som. Men det är lite svårt att veta om oljan ska vara ifrån Camellia sinensis (den klassiska tebusken) eller C. japonica (Kamelia) eller C. sasanqua (Thunbergkamelia). C. japonica och C. sasanqua är båda växter som odlas mest för sina vackra blommors skull. C. sinensis är den som är allra mest odlad och används främst inom teindustrin. C. japonica hittar jag mest info om som medel mot antirynk i diverse produkter.

Den används både som hårolja och för att smörja in huden med.

Crearome har märkt sin olja som jag har här hemma nu som en matolja, varianten är C. sasanqua och kommer från Australien av alla ställen. När jag smörjer med den upplever jag den som mandeloljan, en medelfet olja, luktar inget. Den känns betydligt fetare än tisteloljan som jag har här hemma. Funkar nog fin fint som en massageolja rätt upp och ner utan att behöva blanda den med andra oljor. Provade den i en ansiktsolja för ett tag sedan, min hud gillade den inte.

Oljan från C. sinensis (äkta tefröolja) ska vara full med oljesyra, polyfenoler, och vitaminer och utvinns ur fröna. Blanda inte nu ihop det här med Crearomes tefröolja, oljan från C. sasanqua som Crearome marknadsför är en helt annan olja. C. sinensis ska om jag har förstått det rätt ge en torr olja som absorberas snabbt av huden.

För övrigt så verkar den här oljan omringad av myter, används till lite allt möjligt som ett undermedel, en del påståenden är även rent hokuspokus.

Tvål
Förtvålningstalet för camelliaolja är 0.129 och det talet ger 5 % rabatt på tvålen.

Källor
Miller's Homemade Soap Pages, 2015-01-02
Diverse skrönor på nätet genom googling