2013-03-15

Crearomes pigment

En sak som jag har upptäckt är att vissa pigment som jag har köpt från Crearome inte har fungerar så värst bra i kallrörd tvål.

De som jag har provat i dagsläget är deras gröna normalpigment, rött normalpigment och ultramarinblått. Grönt och blått blev näst intill helt färglöst i den kallrörda tvålen, den gröna tvålen fick en gul nyans. Deras röda normalpigment höll däremot färgen, den var fortfarande hallonröd på morgonen.

Upptäckte detta morgonen efter när jag hade gjort dom, jag skulle titta till tvålarna innan jag stack till jobbet. Jäkla tur att jag bara gjorde en testbatch.

Det märktes ingenting när jag höll på och tvålade utan jag fick mig en chock på morgonen då "test" tvålarna inte var sig lika. Vad arg jag blev.

Har nu köpt pigment (och lite annat smått och gott) från The Soap Kitchen och där stod det att pigmenten skulle vara beständiga i kallrörd tvål. Så nu återstår bara att testa. Billigt var det också jämfört med Crearome.