2013-03-16

Bivax- och honungstvål del 2


Här kommer bilderna på bivax- och honungstvålen. På bilden ovan kan man tydligt se hur gelfasen ser ut, på bilden har den inte nått ända ut till kanterna och topparna riktigt då det är ljusare där. Bilden är tagen kanske 45 minuter efter att jag hade hällt upp tvålen i formen.



Så här såg den ut dagen efter strax innan jag skulle karva i den. Ett tips är att använda en form som tål värmen om man ska göra honungstvål. Honungen gör tvålen glödhet, och min limpform från Crearome gillade inte riktigt värmen, min bågnade ut på kanterna. Man ser på långsidorna hur formkanten har skurit in i tvålen då jag försökt få ur den. Måste nu köpa en ny limpform.


Så här såg tvålen ut när jag hade skurit ut bitar av den. Gissar på att det är värmen som orsakat det intressanta mönstret i tvålen (på bilden ovan). På bilden ser man även några lufthål och man ser även tydligt hur formen hade bågnat av värmen då tvålkanten är konvex.


Till den delen av tvålen som jag doftsatte med ingefära tog jag min paisleymönstrade tvålform. Man ser att gelfasen inte gick hela vägen ut på den här tvålen.


När jag skar till den ingefärsdoftande tvålen såg jag inte nåt mönster i själva tvålen som jag såg i den oparfymerade. Antagligen blev det inte lika varmt i den här tvålen.

Nu några dagar efter att jag gjort tvålen och tittar på den så är den mycket mörkare, bilderna i det här inlägget är tagna dagen efter. Den oparfymerade luktar lite av bränt socker medans den med ingefära i bara luktar ingefära. Gissar på att det gick riktigt hett till i limpformen. :P Så ett tips till er andra är att använda grundare formar om man ska göra honungstvål.