2013-03-24

Test med doftoljor

Jag beställde häromveckan lite doftoljor från The Soap Kitchen.

De tipsade om att man skulle testa dofterna själv först i en billigare tvål för att se hur de påverkar tvålen, dvs se om de snabbar på förtvålningen så pass mycket att det blir omöjligt att ha dem som doftsättare i kallrörd tvål eller inte. De hade själva inga uppgifter på sidan om hur doftoljorna uppförde sig.

För det skulle man göra en batch med tvål gjord på billiga oljor som man delar upp i flera små byttor och testar varje doft individuellt i liten skala för att se hur det blir. Grejen här är främst att se om den snabbar på förtvålningen eller inte så man vet att man kan använda just den doften. Det är inte roligt då man inte hinner få ner tvålen i formen utan sitter med "tvål på pinne" och blir tvungen att pressa ner tvålen i formen med många lufthål som resultat. I värsta fall kan tvålen även separera.

Det finns olika nivåer på hur bråkig en doftolja kan vara, tvål på pinne varianten är inte rolig och där kan det vara klokt att undvika de doftoljor helt som är så jävliga. Snabbar doftoljan bara på tvålen lite grann kan man fortfarande använda den för doftsättning men man får helt enkelt glömma avancerade mönster med olika färger på tvålen. Ibland kan man komma undan med de doftoljor som snabbar på förtvålningen om man använder ett recept som tar lång tid på sig att spåra och ökar mängden vatten så tvålen blir lösare i konsistensen innan den stelnar helt och därmed får man ännu mer tid på sig.

Ungefärliga tidsangivelser
Omedelbar förtvålning, dvs "tvål på pinne" = omöjlig
5-10 sekunder = väldigt svår
20-30 sekunder = möjlig
Ingen påskyndning (dvs normal) = lättanvänd

En generell dosering för doftoljor är:
30 ml/1000 g fett

För starkare doftoljor kan man minska på doftoljan ner till en tredjedel av vad som anges ovan, sedan kan återförsäljaren ha angett en annan dosering för sina doftoljor. Sedan är det upp till var och en hur starkt doftande tvål man vill ha.

Jag hade 16 st doftoljor att testa och alla var inte från The Soap Kitchen utan en del var från Olea naturtvålar och några från Sanna of Sweden. (Sanna of Sweden håller på och lägger ner sin verksamhet.) Doftoljorna från Olea naturtvålar verkar iallafall testade.

Receptet nedan ger en ganska mjuk tvål och den totala fettbasen är 1700 g. Med kaustiksoda och vatten blir den totala vikten 2354 g. Jag hade tänkt testa 16 st doftoljor och till varje test skulle det vara 100 g fett och med luten blir det 138 g. Till varje test har jag räknat ut att ca 1.5 ml doftolja borde vara ett ganska bra mängd för att se hur saker och ting uppför sig.

Recept
603 g rapsolja
460 g jordnötsolja
637 g olivolja

218 g kaustiksoda
436 g vatten

Redskap:
våg och mått
kastrull som rymmer 3-4 l
stor bägare/mått i rostfritt stål för att blanda kaustiksodan i
liten ballongvisp
stavmixer
termometrar, 2 st
engångsmuggar
engångskaffeskedar
formar, små
labrock
märkpenna

Så här gjorde jag
Jag blandade ihop lut och fett vid ca 40ºC och mixade med mixerstaven tills tvålen spårade lätt.

Märkte upp 16 st engångsmuggar med den doften som skulle i.

Sedan hällde jag upp ~138 g i dessa engångsmuggar och blandade i ca 1.5 ml doftolja. En i taget. Det är viktigt att man rör om noga och observerar vad som händer.

Jag pytsade upp lite av tvålmassan i små tvålformar, så tvålen inte blir helt bortkastad. För att ha nåt att jämföra med så har jag lämnat en liten del av tvålmassan helt oparfymerad för att kunna se hur den uppför sig utan doft i.

Jag har lite svårt för doftoljor, p.g.a. deras syntetiska lukt. Citron- och andra citrusdofter luktar gärna rengöringsmedel = äckel.

Ibland så förändrar tvålen karaktären på doftoljan på grund av pH:t, det vill jag gärna kolla också så jag verkligen vet hur det blir. En doftolja som luktar jätte gott i flaskan och även i glycerintvål kanske förändras i riktig tvål.

De dofter som jag testat är följande
Från The Soap Kitchen:
Sandalwood
Sandalwood + vanilla
Lime
Vanilla, non discoloring
Wet garden
Violet, parma
Violet, devon
Orange zest
Lemon fizz
Lemon zest

Från Olea naturtvålar (finns inte kvar längre):
Ros
Kokos

Från Sanna of Sweden (finns inte kvar längre):
Fikon
Viol
White tea
Lakrits

De dofter som var bråkigast var de från Sanna of Sweden.

Sedan var även båda violdofterna, lime, sandalwood och sandalwood + vanilla bråkiga. Men jag tror att det kan gå bra att använda dessa i tvål bara man har i åtanke att ha dem allra sist och att inte planera att göra några avancerade mönster. Och även använda ett recept som är svårspårat. Det är bara att blanda i doft allra sist och snabbt som bara den ha i tvålen i formen så lär det gå bra.

Om jag inte misstar mig så var lemon zest den som påverkade tvålen allra minst konsistensmässigt. De andra doftoljorna som inte var bråkiga från The Soap Kitchen är fullt användbara i tvål så som det såg ut nu. Doftoljorna från Olea naturtvålar påverkade inte heller konsistens nämnvärt.

Sedan ska man ha i åtanke att om man gör en större batch, annat recept eller andra koncentrationer på doften så kan det bli annorlunda. Det jag gjord nu är bara en fingervisning på hur det kan bli och i detta inlägg så har jag även bara koncentrerat mig på konsistensen på tvålen, hur doftoljorna luktar och eventuellt missfärgar kommer det att komma ett inlägg om senare. Då kommer jag att jämföra hur de luktar direkt från flaskan och med slutresultatet i tvålen.