2012-11-24

Citrontvålen del 2

Av någon anl blev det skiftningar i tvålen och är inte kamerans fel.
Jag delade upp batchen där fick salt i sig och den andra fick vara utan salt.

Tvål delen med salt fick åka ner i individuella formar så jag inte skulle behöva skära i tvålen.

Det gick rätt så bra att få ur dom ur formarna, tvålarna var lite sprödare än vad jag e van vid och för kuberna så gick kanterna lätt sönder (man ska långsamt trycka upp dom ur silikonformen) och för formerna som ser ut som en sommaräng med honungsbi på så satt det tvål kvar i formen. Så dom tvålarna ser lite skumma ut.

Salttvålarna med bin och blommor
För citrontvålen utan salt hällde jag i tvålen i en större form som gav 6 tvålar och det var bara den som gick igenom gelfasen. Trots att jag isolerade alla tvålarna med handdukar. Gelfasen gick inte hela vägen ut till kanten så tydligen med det här receptet måste man isolera mera. Sen blev det lite skumma skiftningar i tvålen.


Kan bero på citronerna eller så är just det här receptet lite lynnigt. Men det är bara kosmetiskt och den kommer säkert att funka som vanlig tvål sen när jag provar den efter att den har mognat klart.

När det gäller doften så luktade det inte så mycket citron om tvålen, luktade mest rapstvål. Får se sen när det är dags att använda tvålarna om det dyker upp någon citrondoft då. Tittar man noga på tvålen ser man små fläckar med citronskal.