2012-10-11

Chokladtvålen del 2

Skar till tvålen i förra Söndagen. Såg att tvålen utseendemässigt inte blev som jag tänkte mig. Ibland ska man hålla sig till sin första idé. Stängerna med apelsintvål gjorde att tvålen såg lite udda ut. Nästa gång kommer jag att stoppa i kubiska bitar av glycerintvålen istället. Om jag nu gör det igen.


På grund av den höga halten palmfett och kakaosmör blev tvålen lite skörare än vad jag är van vid. Bitar av tvålen lossnade från kanterna där jag skar den. Gissar på att det här kommer att bli en hård och dryg tvål.

Sedan är det en mörk kant som går runt hela tvålen, vad det är vet jag inte, men intressant är det.

Nu står tvålen i en kartong för torkning och mogning. Tvålarna ska stå där som vanligt i fyra veckor innan jag vågar använda dom.

Angående formen som jag använde, så var det en vad jag kallar för en brownieform i silikon. Köpte den i NY får nåt år sedan när jag var där. Kostade inte mycket 9.99 $, köpte den i nåt billighets varuhus i en avdelning där nästan allt kostade runt 10 dollar.

Nu gjorde jag en sats tvål på 1 kg olja och fett, formen rymmer lite till men jag ska nog försöka hälla i lite mindre tvål i formen nästa gång så tvålarna blir "liggandes" istället för "ståendes". Formatet på tvålarna blev lite konstigt den här gången, en del blev mer kubiska. Själv föredrar jag att använda en tvålform så tvålen blir som en limpa som man sedan skär upp tvålen ifrån. Men någon sådan i silikon med rätt format har jag inte hittat än.