2012-09-29

Chokladtvål

Var sugen på att göra vispad tvål och vad passar inte bättre att då göra en chokladtvål?

Först gjorde jag en apelsintvåldel bestående av transparent glycerintvålmassa färgad orange och som extra fuktbindare använde jag flytande honung. Som doft på den här delen använde jag apelsinolja.

Jag hällde ut glycerintvålen i min brownieform i silikon så det blev ett tunt lager med tvål på botten. Lät det stelna och skar tvålen i stänger. Tänkte använda apelsintvålen för att sticka in i chokladtvålen som dekoration i tvålen, inte på ytan.

Nu till själva chokladdelen.

Till tvålen tog jag:
124 g kakaofett med doft, hade lite svårt för doften så istället för att det blir dåligt gör jag tvål på det
441 g palmfett, oraffinerat med den röda färgen kvar, höll på att gå ut, vet inte varför jag köpte det
435 g olivolja

130 g nitors kaustiksoda
260 g vatten

och 1 dl kakaopulver som jag rörde ner i en del av oljan. Blir kanske inte så mycket doft på tvålen av kakaon men vet sedan tidigare att det kommer att lukta choklad sedan när man använder den.

Kakaopulver blandningen fick åka med i oljan innan luten åkte i.

Det spårade väldigt snabbt. Blev tjockt bara av att röra med stavmixern i off-läge. Men körde med stavmixern för säkerhets skull, man slipper att .

Sedan när det spårade tog jag fram elvispen, kunde bara köra på 1:an då det var en risk för stänk om man körde på högre hastighet.

Vet inte om det ledde till någon speciell effekt. Såg så enkelt ut när Soap queen vispade tvål och fick det fluffigt.

Hällde ner den "vispade" tvålen i min browniepan, stack ner apelsintvål bitarna (med engångshandskar på händerna) i chokladtvålen och fluffade till ytan med fingertopparna.

Isolerade tvålen med handdukar (över och under). För att skydda ytan så la jag en bit kartong på tvålen och handduk på det.

Nu väntar jag på att få skära upp tvålen och det lär hända imorgon om inget gått snett.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg