2020-02-11

Clear Cleansing Oil


Egentligen kan man kalla denna rengöringsolja för nästintill oljefri. Bara 10 % olja. Då den fraktionerade kokosoljan kan räknas bort som olja.

Förklaringen till att man kan kalla den fraktionerade kokosoljan för en oljefri råvara är för att den har fått vissa beståndsdelar bortplockade från sig. Därmed så är den inte en "hel" olja längre och därmed kan man kalla den för "oljefri", även om den har kvar sina "oljiga" egenskaper.

Man kan substituera den fraktionerade kokosolja med caprylic/triglyceride om man har det hemma.

Anledningen till att jag ville använda den fraktionerade kokosoljan var för att jag ville ha en helt transparent rengöringsolja, eller så nära som det går, utan att för den delen få kokosoljans igentäppande egenskaper som kan ställa till det för många personer. Inklusive mig själv.

Jag har även valt att tillsätta bisabolol till kreationen då jag ville ha en rengöring som hade lugnande egenskaper.

Som vanligt har jag valt att använda olive oil esters, för jag ville ha en oljig rengöring som var lätt att få bort. Maskaran försvinner så mycket lättare om man har en emulgator med i oljerengöringen.

Slutprodukten blir helt doftfri, med det så menas att det bara är de ingående råvarorna som ger lukt till produkten. Inga eteriska oljor eller doftoljor är tillsatta då jag ville ha en så mild produkt som möjligt som funkar att ta bort ögonsmink med.

Clear Cleansing Oil
10 % ricinolja
86 % fraktionerad kokosolja
2 % Olive Oil Ester (Glycereth-8 Olive Oil esters)
1 % bisabolol
1 % naturligt E-vitamin

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda allt i en glasbägare.

Häll upp i lämplig flaska.

Etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör hudtester.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg