2019-03-26

Rapsgel


Denna produkt gjordes först som en test för att se hur emulgeringen med BTMS-50 skötte sig, sedan så upptäckte jag att just det här receptet fungerade rätt så bra som substitut för vanlig hydrokortisoncrème när huden kliade.

Nu säger inte jag att man kan substituera hydrokortisoncrème helt i alla situationer med denna produkt. Jag har bara prövat den på kliig hud som på mig har orsakats av olika okända/kända anledningar. Exempelvis om jag sommartid har gått i gräset i låga sandaler så gräset har kunnat komma åt min hud så har det en benägenhet att orsaka klåda på mig sommartid. Kliat som fan vid fotknölarna har det gjort. Med denna crème så har klådan försvunnit helt efter bara en applicering. Vill man ha en fet kroppscrème som biter på vintertorr hud så får man formulera om receptet så det levererar mer fett till huden.

Då det kändes helt fel att kalla produkten för en crème eller lotion så har jag valt att kalla den för en gel. När man tittar på den färdiga produkten så ser den väldigt geleig ut med en viss opak mjölkighet, därav namnsättningen på produkten. Den är alldeles för fast för att kunna förvaras i flaskor, burkar är bästa alternativet. Den gjordes i början för att vara en s.k. lotion, men den blev helt tvärtjock i konsistensen.

Jag kan inte uttala mig om den funkar på eksem. I dagsläget har jag bara provat på irriterad hud som har kliat på mig p.g.a. att huden har varit i kontakt med något som den inte har gillat.

Hemligheten i receptet är rapsolja. Jag har använt helt vanlig rapsolja som man kan hitta i mataffären. Jag har använd den variant som är helt doft- och smakfri. Rapsolja innehåller en stor andel steroler som har en lugnande inverkan på huden, på ungefär samma sätt som hydrokortison. Det finns många oljor på marknaden som marknadsförs som den bästa oljan för irriterad hud, dessa brukar kunna vara lite knepiga att få tag på och många gånger har de hutlöst dyra priser. Rapsolja däremot växer inhemskt och är billig i inköp och det brukar inte vara något problem med att använda upp oljan i tid då man kan använda den i matlagningen.

Som emulgeringsmedel har jag använt BTMS-50. BTMS-50 ger en emulsion som går relativt in snabbt i huden utan allt för mycket kladd och ger en torr och silkig känsla på huden. I det här fallet med denna produkt så är det inte alltid som den kliande huden behöver mängder med fett och det är inte alltid som användaren uppskattar känslan av att vara marinerad som en söndagsstek. Att produkten går in snabbt i huden är praktiskt om man behöver smörja ofta, huden blir lätt snabbt mättad och man blir kladdig. Det går alltid att komplettera med en annan fetare crème om huden är snustorr. En annan bra egenskap med BTMS-50 är att det är lätt att skapa stabila emulsioner med BTMS-50 med minimalt jobb.

Cetylalkoholen är till som stabilisator för emulgeringen.

Glycerolet är fuktbindande och har man irriterad hud så brukar extra fukt göra att det kan klia mindre. Beroende på vad kliet beror på.

Mjölksyran är med för pH justering. Så man får ett lägre och mer hudvänligt pH på produkten.

E-vitamin är med som antioxidant, så oljorna i produkten inte härsknar lika fort som de annars skulle ha gjort utan det.

Paraben är med för att det är världens bästa konserveringsmedel, enkelt att använda för oss som grejar hemma i köket. Så länge du inte är allergisk mot det.

Citronsyran är med som chelator.

OBS!
Var observant på att procenten i receptet är vikt-%, inte volym. Man ska alltid väga råvarorna.

Rapsgel
Oljefas
10 % raffinerad rapsolja
6 % BTMS-50
1 % cetylalkohol

Vattenfas
75.4 % dest.vatten
0.5 % paraben
5 % glycerol

Vid 35ºC
1 % naturligt E-vitamin
1 % mjölksyra

Vid 25ºC
0.1 % citronsyra

Gör så här
Väg upp allt.

Bägaren med oljefasen ska rymma hela satsen med crème, då vattenfasen kommer åka ner i oljefasen.

Häll i alla ingredienser som ska ner i vattenfasen i en egen glasbägare.

Gör likadant för de ingredienser som ska ner i oljefasen. Det ska ner i en egen glasbägare.

Värm tills båda faserna har nått 75-80ºC.

Häll ner vattenfasen ner i oljefasen och vispa lite med en liten ballongvisp. Håll kvar bägaren i vattenbadet i 10 minuter för värmning. Plattan kan vara av, men bägaren ska stå kvar i vattenbadet.

När man har gjort det i 10 minuter kan man ta av den från värmen. Detta är inte "Heat and Hold", detta görs för att emulgeringen ska lyckas. Olika emulgeringsmedel har olika krav, BTMS-50 vill hållas varm i 10 minuter.

Kyl sedan ner blandningen, vispa lite då och då.

När man har nått 35ºC respektive 25ºC, så har man i de råvaror som ska i då.

Se till att det är ordentligt blandat.

För över i lämpliga burkar och etikettera med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara eller produkt. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda något. Gör testpatches.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg