2018-01-14

Dofter: Ros

Äkta eterisk ros är en relativt dyr ingrediens. Samtidigt finns det ett överflöd med rosiga doftoljor. De är dock inte skapta lika.

Att ha i eterisk rosolja i något simpelt som smält-och-häll tvål eller duschtvål går bort. Äkta vara är svindyrt till skillnad från syntetiska alternativ. Här krävs eftertanke. Det blir lätt tantigt och även lite barnsligt med syntetisk ros i kreationerna.

Om man vill ha rosdoft i sin kallrörda tvål så ska man ha det klart för sig att syntetiska blomdofter kan få tvålen uppföra sig ohyfsat genom att snabbstelna i kastrullen (förvandlas till gröt på några röda). Ha i den när tvålen nätt och jämnt har spårat. Rör om med en stor ballongvisp och jobba snabbt. Det är värt att göra en liten testbatch på 1 kg innan man ger sig på större projekt med syntetiska blomdofter.

Naturliga alternativ
Ros otto (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): luktar väldigt svagt. Dyrt som attan. Jag köpte 1 ml ros otto en gång. Fick ut 2 dr av den. Resten satt kvar i flaskan. Det lönar sig att köpa lite större mängder även om det kostar en del. Alternativt ha i lite jojobaolja i flaskan för att få ut så mycket som möjligt av produkten.
Ros de mai (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Luktar riktigt gott. Ger bra rosdoft i hudvårdsprodukter. Dyrt, men inte lika dyrt som ros otto. Jag tycker att man får mer för pengarna med ros de mai. Den doftar mer och därmed behöver man inte dosera lika mycket. Man kan behöva värma flaskan med handen om den är nyss uttagen ur kylen.
Rosenvax (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): har en mild rosdoft, är oljelösligt och doseras med max 3 % i produkter. Kräver uppvärmning för att lösas produkten. Doften kan försvinna/försvagas lite när man har värmt upp den. I hudoljor så har den en tendens till att fällas ut och sedimenteras i botten av flaskan.
DIY rosolja som man har gjort själv från torkade rosblommor/knoppar och en doftlös och hållbar vegetabilisk olja. Luktar inte rosigt. Får bara någon svag och diffus blomdoft. Mycket arbete för ingenting.
Rosenhydrolat: Har en rosig doft. Är dock i sig inte tillräckligt kraftig för att vara ett alternativ till eterisk olja eller doftolja. Se upp med rosenvatten från turkmataffärer eller mataffären, de är inte hydrolat utan de är för det mesta bara smaksatt vatten. De används till diverse turkiska bakelser och andra maträtter. Inte hudvårdsprodukter. Jag har varit med om de har varit kontaminerade med mikroorganismer och bör undvikas.

Naturliga rosiga alternativ (eteriska oljor)
Rosenträ: Träig och rosig. Utvinns ur veden. Är kanske inte den roligaste rosdoften ensam, men fungerar fint i blandningar med andra eteriska oljor som sandelträ, atlas cederträ och citrus. Om man vill ha en lite mer exotisk rosdoft i kreationerna. Jag har inte prova ho oljan som ska vara ett mer PK-alternativ, då man hugger ned träden och många gånger även regnskogen.
Palmorosgräs: Luktar kanske rosigt och kan verka lockande då den är billig. Men den har en fenomenal tendens till att döda all form av rosighet om den används med något annat som har en rosig doft. Doften är väldigt svag och därmed kan man få för sig att vilja kombinera med något annat som också luktar rosigt och få mer av den rosiga varan. Men så blir inte fallet.
Rosengeranium: Här gäller det att undvika Crearomes variant. Den luktar inte rosigt. Den luktar rent ut sagt illa. Strävt och konstigt. Här har jag istället satsat på The Soap Kitchens Rose Geranium som luktar toppen. Frisk och fin med en lätt rosig doft.

Syntetiska alternativ
Rosae aetheroleum artificiale, d.v.s. syntetisk rosenolja (riktiga Apoteket): Tyvärr har de inte den kvar i sitt sortiment. Den är helt OK och luktar gott. Inte för tantig eller andra konstigheter med den. Luktar ren ros, dock syntetiskt.
Rose Red Fragrance (The Soap Kitchen): Är en aningens kvalmig och söt när jag luktar direkt från flaskan. Är den sötaste av alla doftoljorna som jag anger här i inlägget. Jag har inte vågat använda den i något då det är nåt i den som får mig att rygga tillbaka.
Rose Imperial Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar friskt och fint när man luktar direkt från flaskan. Får mig då att tänka på små gästtvålar, men i glycerintvål (smält-och-häll tvål) så händer det något konstigt och den luktar bara fränt och billig parfym. Kan det vara någon form av billig amber eller tonka böna i? En typ av lukt som man ibland kan känna i billig parfym och som ger mig migrän. Detta gör att lukten sitter kvar länge på händerna efter tvätt, då inte av ros utan av den billiga parfymtillsatsen. Detta får mig att bara vilja tvätta händerna direkt med en annan tvål så jag får bort lukten fort.
Ros (Oleas Naturtvålar): Denna luktar gott. Är sötare än apotekets doftolja. Dock så tyckte jag att den blev lite tantig i kallrörd tvål. (Gjorde salttvål och blandade doftoljan med saltet för att undvika otrevligheter) Visserligen så finns inte Oleas Naturtvålar kvar längre, men någon där ute kanske har luktat på den/har den kvar hemma. Därmed så kan man jämföra den lite med de andra rosdofterna. För någon form av referens.
Tea Rose Fragrance (Gracefruit): Är en frisk och fräsch rosdoft. Har lite hintar av citrus eller något annat fruktigt i sig utan bli sött. Jag måste säga att denna känns minst tantig av alla rosdofterna. Jag har doserat 1 % av denna i glycerintvål och det har gått bra. Inga konstiga lukter som har dröjt sig kvar och orsakat migrän. Jag känner ingen rosdoft på händerna efter tvätt om vi säger så. För mig är det ett plus. Det ska lukta när man använder tvålen, men inte som om man har misslyckats skölja bort den efteråt.
English Rose (Tvålköket): Luktar frisk tantig ros, när jag luktar på flaskan. Har än så länge inte hunnit prova denna. Återstår att se hur den uppför sig i tvål, e.t.c.
Fragrance Cosmétique Pétales de Rose (Aroma-Zone): Luktar gott. Luktar så som man förväntar sig att en syntetisk rosdoft ska lukta. Än så länge är jag nöjd med den, den är relativt mild, inte parfymig som vissa andra rosdofter. Man märker att den är syntetisk, men den luktar inte illa. I krämer så luktar den som en gammaldags (högklassig) hudvårdsprodukt med rosig doft. Vill man kunna göra egna hudvårdsprodukter som påminner till doften om gamla tiders hudvårdsprodukter så kan jag rekommendera denna rosdoft.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt/mer att komma med.