2016-03-16

Solskydd

Ni kommer aldrig få recept på hur man gör eget solskydd på den här bloggen. På grund av att det inte går att tillverka solskyddsprodukter säkert hemma i köket. Det finns inget sätt för oss hemtillverkare att testa säkerheten i solskydden. Då det ska skydda mot både UVA och UVB.

UVA-strålarna orsakar att vi åldras i förtid, medan UVB gör att vi blir röda/brända. Det betyder att om man använder ett solskydd som endast skyddar mot UVB så tar huden fortfarande skada även om den inte blir röd.

UVA-strålarna kan vara starka ute även om det är molnigt ute och UVA passerar genom fönsterglas. Det betyder att man måste använda adekvata solskydd även när det är molnigt. Eller om man har kontorsjobb och sitter vid ett fönster om dagarna. UVB-strålarna däremot stoppas av både moln och fönsterglas.

Vegetabiliska oljor och fetter oavsett hur exotiska eller kallpressade de än är, så fungerar de inte som solskydd. De är stekmedel och inte solskydd.

Köp ett vettigt solskydd (aldrig under SPF 15) och använd adekvata mängder. Applicera tillräckligt ofta. D.v.s. efter bad eller om man har svettats mycket.

Sedan ska man ha klart för sig att fysiska solskydd inte är säkrare än kemiska. Fysiska solskydd kan också vara farliga, framför allt för havslevande mikroorganismer och havslevandedjur. Något att tänka på när man smörjer in sig med fysikaliska solskydd och hoppar i plurret.

Satsa på ett solskydd som ni känner er bekväma i. Som känns bra när det är på och som inte svider i ögonen, e.t.c. Har man känslig hy som inte fixar kemiska solskydd använder man ett fysiskt solskydd.

Det som händer om man inte följer råden för solskydd är att man får hudcancer och man blir även rynkig i förtid med pigmentfläckar... Använd ett solskydd som skyddar mot både UVA och UVB. Sedan om det är fysiskt eller kemiskt spelar ingen roll. Huvudsaken är att det känns bra att använda skyddet.

Sedan ska man komma ihåg att det inte finns någon säker solbränna, men vi behöver solen för vårt D-vitamin.

Täta kläder är bra solskydd, ju transparentare de är desto sämre är de på att skydda mot solen. Tänk långärmat, använd sjalar och stora hattar.

Äter man värktabletter och vissa mediciner kan det vara klokt att hålla sig inomhus. De kan orsaka att man blir extra känslig för solen och resulterar i att man bränner sig.

Till ansiktet (inkl. halsen)
Här tar man en tesked (5 ml). Massera in det ordentligt. För vardagsbruk räcker ett SPF på 20 eller 30. På beachen eller på tropiksemestern kan man kosta på sig ett med SPF 50, men SPF 30/SPF 30+ funkar också. Använd gärna en stor bred och tät solhatt och ett par bra solbrillor.

Glöm inte att öronen kan bli utsatta för solen beroende på frisyr, hårbotten kan också brännas och för det så skyddar bara hattar.

Till resten av kroppen
För vuxna: En tesked (5 ml) till ena armen 5 ml till andra armen, 10 ml till ryggen, 10 ml till bålen, 10 ml till ena benet och 10 ml till det andra benet, ska ni näcka i solen så ska skinkorna även ha 10 ml. Upprepa efter 2 h om ni är på beachen, vissa märken på solskydd kan behövas appliceras igen efter ett dopp.

Glöm inte ovansidan av händerna, de behöver också skydd.

Är man riktigt storväxt/lång så kan det behövas mer solskydd än vad jag anger här, kontakta en hudläkare för korrekta instruktioner om ni känner er osäkra.

På solsemestern/beachen ska man grovt räkna med att det går åt en flaska solskydd per dag och per person.