2015-04-22

15 % askorbinsyraserum

Askorbinsyra är den som man endast har sett en bevisad effekt av, de mer stabila varianterna av vitaminet har inte samma effekt som ren askorbinsyra.

Själv blev jag lite förvånad över hur länge detta serum höll med tanke på att jag använde askorbinsyra som är instabilt i vatten och jag gjorde denna produkt först lite som ett test för att se hur länge det höll, samtidigt som jag testade produkten i ansiktet.

Skulle produkten börja ändra färg för er är det bara att slänga produkten. Jag använde produkten kvällstid under mitt oljeserum och ansiktscrème.

Askorbinsyran som jag använder mig av här i receptet finns i matbutikens kryddhylla.

Glycerolet är till för att agera som fuktighetsbevarare till huden.

Citronsyran fungerar som en chelator, dvs binder till sig metaller i produkten som annars skulle ha en negativ påverkan på produkten genom att produkten oxiderar snabbare.

15 % askorbinsyraserum
77.4 g dest.vatten
7 g glycerol
15 g askorbinsyra
0.5 g paraben
0.1 g citronsyra

Gör så här
Väg upp allt och häll ner i en flaska, skaka om så allt löses.

Förvaras mörkt och svalt och använd gärna en mörk flaska så ljus inte kommer åt produkten.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg