2015-01-14

Vintage hudvård: Lavendelcrème


Detta recept hittade jag någonstans i någon örtbok på stadsbiblan vid Odenplan i Stockholm när jag var tonåring och receptet klassificeras enligt mig som ett hippierecept. Gjorde detta recept till mamma då den var lite för kladdig för mig som bara var 16. Hon använde den som nattcrème och var nöjd. Detta var det första receptet som jag provade på att göra och jag kommer ihåg att jag hade jätte kul.

Vill man inte använda produkten som nattcrème kan man använda den som en fet all-round crème istället och kan självklart göras oparfymerad om man så önskar. Praktiskt nu på vintern.

Ursprungsreceptet, totalt 80 ml
45 ml lanolin
15 ml solrosolja
15 ml mandelolja
5 ml lavendelolja

I ursprungsreceptet står det lanolin och första gången jag gjorde crèmen använde jag lanolin precis som man skulle göra, hittade det då på apoteket i deras beställningssortiment och vill man använda det idag så bör det finnas kvar i apotekets sortiment.

Ullfett är det som jag har hemma och man kan enkelt omvandla det till lanolin bara man tillsätter lite vätska så den blir vattenhaltig precis som lanolin. För extra fuktbevarande effekt så tillsätter jag även lite glycerol till vätskan samt konserverar med paraben för att det inte ska börja växa i produkten.

Andra ändringar som jag har gjort är att jag helt har skippat solrosoljan i receptet, tog mer mandelolja istället.

Mängden av den eteriska lavendeloljan i ursprungsreceptet är väldigt högt. Här har jag valt att dosera betydligt lägre.

Jag tillsatte rosmarin antioxidant för bättre hållbarhet på oljorna.

Eftersom receptet från början är i volym (vilket är idiotiskt) så fortsätter jag med volymmätning i detta recept men nu så har jag vägt varje ingrediens så det i framtiden blir lättare att räkna på receptet.

Det omgjorda receptet
Oljefasen
33.75 ml = 30.4 g ullfett
30 ml = 27.5 g mandelolja

Vattenfasen
6.25 ml = 6.3 g vatten
5 ml = 8.3 g glycerol
10 dr = 0.5 g paraben

Tredjefasen
5 dr rosmarin antioxidant
10 dr lavendel

Gör så här
Värm fetterna för sig och vätskorna för sig i värmetåliga bägare i vattenbad.

Värm tills båda faserna är ca 75ºC.

Vispa nu ner vätskan ner i fetterna i en tunn stril med en liten ballongvisp.

När det har svalnat till 25ºC så åker den eteriska oljan och antioxidanten i.

Häll upp i rena glasburkar och etikettera.

Hur det blev
Jag har använt denna nattetid under min vanliga ansiktscrème istället för ansiktsolja/oljeserum och jag tycker att den har varit bra. Den lämnar huden glansig så man vill inte ha denna i ansiktet dagtid om man inte har riktigt torr hud. Är i övrigt bra som en närande all-round crème för torra och nariga partier.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg